✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Saturday, 13 October 2012

not like what u think .



assalammualaikum !!
x jawap dosa nah .
ayok xtaw , haha .
so , rajin rajin kan jawap .
dapat pahala nah , bila kita bg salam , dekat org xkenai pon , bg ja la salam .
ala , x dosa pon kan ?? dapat pahala tu kan untung .
ni asyik pilih bula ja , yg kenai ja nk bg salam .
yg x kenai , selisih bahu , wat xtaw ja .
klau x maw bg salam jugak , senyum , bole dak ?? klau bole , pliz wat nah .
jgn dok sombong ja . murahkan senyuman tu k . x rugi pon .
dgn satu salam n senyuman , kita dapat erat kan sebuah ikatan yg indah .
haa , tudia , owk x tazkirah ustazah ni ?? haha .

owk owk . xmaw melalut haa . nk cerita ni .
nk baca dak ?? xmaw bc xyah ok mai tgok haaa .

hm , nk habaq ni . ekceli , kami ni bukan sombong pon .
seyes , x sombong pon . mula mula ja kami ni diam ,
ala , org kata malu malu kucing , tapi lama lama , kami owk ja .
tapi klau org tu mcm da kemis ja ngn kami .
dr awai awai g kami ramah .
try la mai tegur . konfem kami layan aih .
xpayah la judge kami dri luar ja .
seyes kami x suka .
mai kenai n kwn ngn kami dlu , pastu , ampa taw la kami ni pgai mcm mn nah .
show me ur bez affort .
i will show u the bez way to know me .
haa , kelia kan ?? deal ??
cun la , syg kamu .

kami suka kawan ngn org .
kami akan cuba be the fnest people u hv meet .
tapi kami pon bole jd seburuk mcm yg ampa nak .
iish , tapi kami x suka pon nk jadi cmtu .
sebab hati x aman haa .
kami nk bahagia bahagia ja .
tapi klau ada jugak dikalangan ampa yg nk benci kami .
da kami kisah ??
hooo care haa ??
hati ampa yg nk rosak ,bukan kami haa .
kan kan kan ??
sudah la enn .
ekceli xdak motif papon nk tulis blog ni , tapi tgn gatai nk tulis byk byk .
tu dok wat jugak uhhh .
apa ?? bosan ?? hoooooo care ??
xdak xdak . haha .
owk la , adiioss .


Monday, 8 October 2012

banding .


kenapa nk banding A dgn B ?? kenapa ?? A n B x penah sama kan dan xkan pernah jadi sama . pastu , kenapa nk banding sgt . A lebih dia bole eja ayam , B mn bole nk eja ayam , dia akn jadi byam kan ?? tapi B pon da lebih dia , dia bole eja bola , A bole ka eja bola , dia akn jadi aola . so , masing masing da lemah n lebih dia . sama jugak dgn manusia , pastu xpyh la nak banding banding n mintak A jadi B , B jadi A . owk dak ?? manusia masing masing da lebih n kurang dia . klau semua sama  , xdak la buruk baik kat atas dunia ni . xdak jugak syurga n neraka kan ?? so , pliz la , jgn dok banding banding dh .

Friday, 5 October 2012

kisah ini .

assalammualaikum , hyep , jumpa ag dlm blog yg simple ni but i try to make it be perfect . sama ada yg berkunjung ni suka atau anti dgn blog ni , sy x kisah , totally x kisah , sebab bukan sy yg paksa paksa ampa mai bc kat sini ann . ampa sendiri kalut nk mai bc so , mcm pa yg sy ckp . baca saja nuh , mulut tutup rapat rapat , boh mangga besar besar . x payah nak kepoh sgt la nah .
sori tu be kasaq la nuh .

suddenly , eh , speaking plak , nt kena perli plak nuh cekiang omputih . haha . lawak la . manusia manusia . dah dah , abaikan sikap manusia yg sememangnya x berasa puas dgn idup . yg penting , dri mau epi la nuh . tapi bukan diri sy  yg skg ni , totally n sgt sgt mengaku , x rasa seronok lgsg . seyes . xtaw nk gtaw sebab pa . ish , memang xtaw la kenapa kenapa kenapa n sebab pa . bole cmtu ??

sejak dua menjak ni , mcm hilang deria nk senyum , nk gelak , hilang nikmat bahagia segala mcm yg syok syok mmg xdak dlm diri . asa mcm nk p jauh ja , nk p dok jauh pada dunia ni . dunia ni asa mcm x betui ja semua benda . ish , awt pon xtaw la . adakah ni semua tanda utk sy p ke sisi kekasih abadi ?? ya , mungkin la kot nuh . tapi mcm sentiasa n setiap doa yg sy selalu mintak kat ALLAH , ambil sy keadaan sy dlm diri sy telah Dia terima taubat sy n matikan sy dlm keadaan sy yg indah bg layakkan sy menghuni syurgaNya dan jauh dari nerakaNya . amiin . insyaALLAH .

dan utk sejak dua menjak ni jugak , sy rindu sgt sgt dekat org org yg penah wat sy bahagia tapi dah da kat sisi Kekasih abadi kita . abg amet , sirat , tok su , nek , tok ayah . nana sgt sgt rindukan semua . nan sentiasa doakan ampa semua bahagia disisiNya , sebab ampa semua bek ssgt sgt .

walaupun x penah jumpa tok ayah , tapi nana syg tok wan sgt , dgr ceqita yg ibu habaq . nana rasa , tok ayah dekat sgt ngn nana , sentiasa ada ngn nana . nek , nana rindu tapai n agar agar keras nek , tapai yg org dok jual , x sedap mcm nek buat la . nek punya tapai , manis n gebu sgt sgt . abg amet , nana rindu melawak n gusti ngn abg . xdak dh sepupu yg nana bole manja manja mcm nana manja dekat abg . tok su , rindu nk usik tok su , n rindu nk tgok muka tok su yg selalu penuh ngn bedak bertalam talam tu , haha . n sampai la bila nana tgok kicap , nana mesti senyum sorg sorg sebab egt tok su pgl kicap dgn nama "tokyu" . x penah dgr org len ckp cmtu . n lastly sirat , thanx sebab penah jadi kawan bek sy dlu .




akhir ckp , andai sy telah dijemput kembali .
saya mintak ampun , mintak halal utk semua .
tima kasih sebab penah watsy tersenyum .
syang ampa semua nah .

kakak syg ibu abah .
halalkan makan , minum , tempat tinggal , susu ibu dan segalanya .
mintak ampun n maaf dari hujung kaki smp hujung rambut .
dari dalam ke luar .

salam ukhwah , nana .




counting to be in KL

Friday, 28 September 2012

ketentuan-NYA .




tak semua yg kita sayang , penah gembira , 

penah bahagia kekal menajadi milik kita .

ALLAH ambil apa yang dalam genggaman kita ,
 


sebab Dia , nak buka tangan kita untuk terima benda ,

yg lebih baik dan bermakna dr apa yg pernah kita miliki .


bersyukurlah dengan ketentuan-NYA .


Saturday, 22 September 2012

terasingkah kita ?





semua orang ingin n ada niat dlm hati utk berubah . mksdnya , change from bad to good , and from good to finest . kita mesti selalu dengar atau  cakap kat diri sendiri :

"eh , aku nk berubah jadi baik la "
samada dri rakan terdekat , diri sendiri , ahli keluarga atau org sekeliling . ya , sebab fitriah kita , manusia yg sukakan kesucian dan kebaikan , asal usul kita juga dr tempat yg suci , iaitu , dari Jannah ( syurga ) , tempat paling suci dan indah . 

tapi , bg sy , kita semua sudah pon dlm proses perubahan .
" eh , yaka , apa facts nya ?? "
ya , kita perlu sedia maklum , yg dunia ni sedang berubah . cuma yg lainnya , dunia ni tengah berubah menentang fitrah manusia . perlakuan yg mendatangkan dosa semakin meningkat , mcm tu jugak jenayah . jelas lagi bila perlakuan maksiat tidak lagi asing , dimana saja dlm pelusuk dunia ni , mesti ada berlaku maksiat . yg ingin buat kebaikan pon , lagi takut pada pembuat jahat  , tidak pada ALLAH .
atas facts ni , individu yg nk berubah pon , asa diri tersangat kerdil dan x bersedia . kes ni , sebab depa rasa jalan yg depa nk lalui bertentang dengan fitrah jalan kat dunia ni . senang cerita , jln nk p arah kebaikan n jln dunia ni bukan lorong yg "one way" .

rasa takut utk ubah ke arah kebaikan ni , akan jadi dekat manusia yg takut diri dia " dipulaukan " atau diasingkan atau dipinggirkan oleh manusia len . kes ni jadi dekat manusia yg hidup utk dunia semata mata .

sy pon penah rasa dan sedang rasa jadi " depa " kat atas ni . hidup terlalu utk dunia . xmaw nk jadi asing kat dunia ni , yg rata rata nya , beragama islam tapi x amalkan cara hidup islam . astafirullah hal hazim .

" come on la , mana hot pakai n cakap n peragai mcm ustaz / ustazah ni "

tapi dlm hati ni , memberontak ckap :

" aku bukan di jalan yg betul "
hidup mmg enjoy , tapi , mcm ada yg x sempurna n x kena . kenapa ?? sebab kita hidup menentang fitrah asal usul kita . mcm " takut dgn bayang bayang sendiri "
klau berubah ikut fitrah ni  asing kat dunia ni , percayalah ALLAH akn bersama kita yg asing ni . sebab yg cipta fitrah kita tu kan ALLAH , bukan dunia .


Daripada Abu Hurairah r.a., "Islam mula tersebar dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali dagang asing. Maka berbahagialah (beruntunglah) orang yang bersama Islam ketika ianya asing”. 
[HR Muslim]

persoalannya :

" mcm mn kita nk dpt kekuatan utk berubah . . . ? "
jawapan sy senang ja :
" cari ALLAH s.w.t. , berubah lillahi ta'ala . sebab ALLAH , sebab DIA sumber kekuatan kita . bilamana kita rasa dunia ni tgh ejek kita n hina kita sebab berubah melawan fitrah dunia yg "one way" ni , kita muhasabah diri kita , tanya hati kita , kita hidup utk ALLAH atau utk dunia . . . ??
 
tapi renungkan persoalan ni , cari jawapan yg sebenarnya :
" adakah jalan kita ni , mengubah diri kita sendiri atau kita yg jd mangsa perubahan dunia ni . . . ? "   



assalammualaikum .

oh dear .

oh world , if u need me .
 
pliz ,
 
be nice to me .
 
if u dont want me .
 
dear ALLAH ,
 
take me to the Hereafter .
 
i dont want to stay life in this sadness .
 
but ,
 
i will continue to be patient and strong ,
 
waiting for happiness .
 
because ,
 
as i know ,
 
there is wisdom behind this tragedy .
 
 
 
 
 
 
 
 
and you ,
 
when i say dont like it .
 
it not mean i hate it .
 
why it so diffucuilt to you , haa ??
 
it just a simple word to life in happiness .


















berhenti ggu sy dgn masalah yg x berfaedah ni .
juz waste my time .
 

Thursday, 20 September 2012

andai itu takdirnya .

abang , andai mimpi itu takdirnya .
nana , insyALLAH akn redha dgn apa yg jadi ,
walaupn time tu nana sempat jadi ibu amer kita ataupun x .
nana akn egt segala nasihat n pesan abg ,
akan egt semua tunjuk ajar abg dekat nana .
nana akan doakan yg abg sempat laksanakan semua impian n cita cita abg ,
sebelum abg dijemput kembali .
pasal study tu , xpa , jgn sedih n fikir sgt k .
abg dh usaha yg terbaik , setakat tu ja abg mampu ,
nana yakin , mama n baba n semua famili abg akn faham .
again , mcm biasa , nana minx mf utk segala kenakalan n kedegilan nana kat abg .
halalkan semua makan minum , harta benda , kasih syg , ilmu , semuanya la k .
byk doa taw . insyALLAH , ada hikmah sebalik semuanya .
ALLAH ada rancangan yg baik utk hambaNYA .
pasal peganti abg ka , apa apa ja la .
sincerely , xpenah nana fikir pon semua tu .
andai bukan abg yg jadi imam nana , 
nana maybe xkan cari sapa dh . bia terus idup ngn memori abg .
sebab . . .
i truely love u .
hanya ALLAH ja yg taw segalanya .
tima kasih utk segalanya k .
selagi ada nyawa pd jasad yg kerdil ni . nana akn stay forever kat sisi abg .
x kira time susah ataupon senang .



salam sayang .
nana

Wednesday, 19 September 2012

stop judge !!

assalammualaikum .
alhamdulillah , dapat bangun lagi pagi utk melihat keindahan ciptaan ALLAH swt .
semoga kita berada di jalan yg benar dan lurus diatas landasan yg mendapat redha ALLAH swt .
mcm mcm jadi dlm kehidupan ni kan .
ada suka ada duka .
tapi andai kena caranya pasti kita dapat menepis apa jua dugaan n musibah .
andai diri kita terkena musibah , jgnlah mengeluh .
sebab musibah tu yg ajar kita lebih berhati hati utk hari esok sehingga dijemput kembali .
tapi andai kata bahagia yg menjelma , kita jgnlah leka dan lalai pulak k .
entry kali ni nk ckp hidup lagi .
bukan pasal hidup diri sendiri ja , tapi org lain jugak k .
sejak semenjak ni asyik baca tweet n status yg mcm mcm bagai .
kekadang timbul rasa pelik , kekadang tumpang bahagia .
mcm mcm la kan .
nama pon hidup , x hidup xda la semua ni kan ??

bagi sy senang ja klau nk hidup kat atas dunia ni dgn tenang .
xpayah peduli n sibukkan diri kita ambik taw apa yg org cakap n apa yg org buat kat belakang kita , atau saja saja p korek korek hal hidup org . than , kita xkan sakit hati n rasa x senang apa apa kan ?? am i right ??
simple kan hidup tu ?? tapi kita sendiri yg wat hidup tu jadi rumit n seksa diri n hati kita sendiri . saja suka cari penyakit nk bagi hati tu sakit n otak tu psiko pikiaq peragai org yg langsung x bg untung tu awat kan ??
klau ampa ampa n ampa x p korek korek hal org tu , ada nk sakit hati ?? xkan ??
so , pikiaq la nuh niri .
sendiri cari sakit pastu dok maki maki plak hamba ALLAH tu sana sini .
kekadang hamba ALLAH tu sendiri xtaw apa salah n silap dia yg kena maki n fitnah berganda ganda tu .
sekali hang maki dia , satu titik hitam kat hati , berkali kali hang maki n cemuh dia , 
bapa titik hitam ada kat hang , tu baru seorang , klau dua tiga orang ??
x terasa gelap ka hati tu ?? astafirullah hal azim .
saya bukan nk cakap atau berlakon seolah olah saya ni perfect ,
alim ,solehah , tudung bagai selimut , baju bagai baju gajah ,
 tapi i learn from my mistake n belajar dri pengalaman .
oleh sebab tu , sy pon nk buka mata hati , mata mata , segala mata anda semua yg ada utk tgk salah diri .
bukan tunding jari kat mana mana hamba ALLAH yg lain bila ada salah .
egt , satu jari tunding dekat org lain , empat lagi patah balik . that all .
 so , kat hati sapa yg baca entry ni n timbul salah sangka or fitnah kat hati tu .
bek lupakan k . maybe sy xtaw , tp ALLAH taw .
deal kan ?? benti jugde orang la .
saya bukan nk cakap saya x penah wat taw mcm tu , penah .
tapi bila satu malam pada ramadhan yg lepas , sy g hadirkan diri utk qiamulai kat surau ,
time tu , sy pikiaq segala apa yg sy buat .
dan sy sedar n berazam utk x wat dh . perbuatan tu salah .
satu kita judge buruk orang , sembilan lagi jugde kita buruk .
so , nk ka org jugde kita buruk ?? xnak kan ??
so , stop judge org . perbuatan tu bukan bwk kita dekat istana yg indah tapi lautan api ja .
bagi org yg terkena perbuatan y x ilmiah ni , sabar k .
xpayah balas balas . sebab org yg bersabar dgn cacian ni adalah org akan menang kat akhirat nt .
pikiaq mcm tu ja k . xpayah susah hati pikiaq hal depa ni .
x guna pon , nyusah diri ja .

owk , ni ja kut , andai entri ni bahasa sy kasaq n melampau ka apa .
saya minx mf k . biasa la , no human is perfect but better than human with devil look .

  
assalammualaikum .
again , minx mf .
ampunkan sy hamba kerdil ini .
^^




  



Tuesday, 18 September 2012

ngeri dan tragis .

assalammualaikum .
owk , nk story pasal mimpi semlam .
egt nk diam kan n sembunyi sorang sorang , tp x bole la .
asa x tenang n takot bila teringat balik .
mimpi pasal azab kat neraka .

tapi org dlm mimpi tu bukan diri sendiri .
tapi manusia manusia yg sy kenal .
sy share bukan sebagai ugutan ka apa .
niat sy cuma nk bukak mata hati n segla mata anda semua .
tu ja nah . n xdak nk cari publisiti murahan .
owk , mai nk cerita hal mimpi azab tu .
dlm mimpi tu , depa ni ada yg tgh mkn hati sendiri .
ada yg mkn ulat n kala jengking .
ada yg kerat lidah ni .
ya ALLAH , seyes takot wei .
xpenah mimpi mcm ni .
ada yg sorg ni ,
dia kena minum ayaq pa ntah la .
pastu kuar nanah kot mulut n ulat kot hidung n telinga dia .
semua yg wujud dlm mimpi ni ada depa ckp mcm ni :

"ya ALLAH , aku mohon bg aku balik kat dunia , aku nk minx ampun kat simpulan tu ,
aku nk mengaku slh aku , aku nk bartaubat padaMU "

"apa salah aku , aku x penah wat salah dekat dia , napa hukum aku"

"aku mengaku , fitnah tu aku reka utk jatuh kan dia , aku nk org benci org nama simpulan tu"

astafirullah hal azim , jujur ckp .
masih terngiang ngiang benda tu kat mata n telinga aku .

nak kata diri berdendam ngn depa ni , secara jujurnya xdak pon la .
wlaupun taw apa yg depa ni dok tikam kot belakang . 
fitnah n salah apa yg depa wat .
nk kata sebab badan lemah , pon xtaw la .
asa owk ja wlaupn kesihatan x bapa nk ok kan .
adeh , apa maksud mimpi ni haa ??
apapon , sy doa org org yg wujud dlm mimpi tu ,
dapat hidayah n sempat bertaubat pada ALLAH .
datang lah minx mf n mengakulah slh ampa kat org .
walaupun ampa yg baca ni xdak slh ngn sy .
tapi ampa da slh kat org len kan ??
p la ngaku slh n minx mf .
x jatuh maruah ampa aih .
owk , asa xmaw malu ka , nk terima azab kat neraka ??
muhasabah diri nah .

sy rasa , sy dh abeh jumpa semua yg sy pnh wat slh  n minx mf serta halal kat semua .
harap semua dpt maafkan n halalkan dgn ikhlas .
klau da yg x maafkan nk wat cmna kan .
tapi bg pihak diri dah terlepas .
ampa tgung la klau ampa rasa ampa mampu masuk syurga dgn wat mcm tu k .

owk . 
lagi sekali ,  minx mf utk semua n minx halal ats segalanya .
terima kasih .

assalammualaikum .
^_____^

Friday, 14 September 2012

siapa qiran ??

assalammualaikum .
semoga hidup kita semua dlm rahmat ALLAH .
dan berada di jalan yg lurus .
semoga sihat sihat semuanya k .
owk , lets share some ilmu yg baru sy bc pg td .

entry kali ni tajuknya .
SIAPA QIRAN ?
qiran ialah kembar semula jadi manusia yg diberikan oleh ALLAH kepada kita .
qiran adalah kembar yg wujudnya utk menghasut kembar manusianya ,
melakukan kejahatan yg dilihat pada pandangan manusia 
perkara itu adalah baik n tidak berdosa .
seperti mencuri , melakukan zina , meninggalkan solat , melakukan maksiat dll .
 
oleh itu , ALLAH juga kirimkan malaikat sebagai pendamping yg setia 
bg naturalkan kembali diri manusia .
ia juga menasihati untuk melakukan kebaikan n menjauhi larangan .
bukan sahaja manusia , nabi juga ada qiran .
tetapi qiran nabi MUHAMMAD s.a.w , adalah muslim .
dia hanya menasihati Rasullullah utk melakukan kebajikan dan ibadah .
manakala qiran yg mendamping kita pula ialah kafir .
 
dengan atas sebab itu , 
kita sendiri harus memutuskan yg mana satu kita harus jadikan sebagai sahabat dan lawan .
kerana memilih adalah hak diri masing masing .
so , renung renungkan . 
selamat beramal .
 
salam akhir kalam .
 
 
 
 

Wednesday, 5 September 2012

human with devil look .

assalammualaikum .
semoga awak awak semua yg bek bek ni hidup aman damai k .
owk , kali ni , xnak karut karut panjang panjang , 
nk straight to the point .
bagi hati puas dude .
org ckp , klau ada apa apa ngadu kat ALLAH .
yeah , i hv do it .
tp dlm masa yg sama , nk luah kat blog yg x seberapa ni .
what annoying ?? lantak la , fb aku .
sapa srh hang tergegeh mai bc kan .
haha .
jahat ?? bek jahat tp jujur , dr bek tapi munafik mcm hang . haha .
xpa , aku paham , mn da org nk ngaku dia jhat . haha .
xpa , hang hang n hang , mmg perfect n terbaik dr lautan api . haha .
astafilullah hal azim . aku baru ja dlm progress utk tranformation nk jd yg lebih baik .
ampa ni la , osak iman aku betui la .
ampa rosakkan iman ampa niri dh la , jgn bg org sekali .
laa , ckp xnak karut , tp terkarut plak lebih lebih .
owk owk .
meh nk cakap bg ampa bukak mata luas luas ckit .
napa aku wat tajuk mcm tu haa ??
sebab aku nk ckp hal org yg mcm tu .
bila syaitan  bertopeng manusia , kita bole beza ka ??
dia tu manusia / syaitan . x kan ??
yeah , sebab tu la kita terkena mcm mcm benda n terpedaya .
pergh , nk habaq kat hampa la kan , tobat seronok wei .
bila manusia yg KITA PANGGIL KAWAN , rupanya musuh dlm selimut .
perghh . hati menari nari gembira tersangat sangat .
apa perasaan ampa la kan ??
bila kita tnya manusia yg nama kwn td ni , da pa yg x puas aty , srh ckp jujur ,
sebab niat kita mmg betui betui ikhlas nk jga hati dia n nk ubah diri bg dia 
selesa nk kawan ngn kita , dia jawap xdak pa , semua owk , kira settle da pa x kena dgn alasan xmaw gdh .
tgk tgk , belakang kita , belunguk taik dia tabur .
seronok sgt sgt kan ??
terasa bahagia disitu .
nih , wei !! hg cakap aku playgirl , bajet hot , 
buat buat seruapa aku bek .
hg tu aku ka ?? diri aku ni , diri hang ka ??
ada bukti ka wei ??
aku cukup begang manusia mcm ampa . bila org tnya xmaw ckp .
pastu dok boh taik . apa masalah ?!!
aku dh ckp , x puas hati apa apa , tegur ja aku .
aku bole tima n jga bg x buat slh dh .
ni dok tikam aku kot belakang . klau hang tu x pnh mkn secamca ngn aku , 
au x ksh sgt , ni msalah pnh makn secamca ngn aku .
egt wei , doa org teraniaya tu , ALLAH makbul cukup cepat . sesangat cepat nah .
aku doa ampa dpt hidayah la nuh . bkn hidayah manusia nah .
ni hidayah , jln lurus utk menuju redha ALLAH , bkn takat hidayah .
also taufik yg akn utuhkan lagi iman ampa ampa ni supaya x ikut syaitan dh .
besa la , aku paham , bnda yg indah org ni mmg ssh nk ikut .
yg huduh huduh tu dia nk ikut sgt .
xpa wei , buat la tahana kat aku selagi ampa mampu k .
nanti aku mati ka , ampa mati ka , x bole dh wat tahana kat aku kan kan ??
sekarang buat la puas puas .
xpa , aku akn terus sabar , sabar n sabar .
sebab apa ??
sebab aku ada ALLAH , n  DIA MAHA ADIL LAGI SAKSAMA .
so , napa aku nk marah marah kat ampa kan  ??
ampa akan tima jugak balasan ampa nt .
sekali kita buat kat org , sepuluh kali kita dpt balasan .
so , juz wait utk tima k . aku bukan la kejam sgt , tp kejam lagi ampa la kan .
sebab jari n mulut also hati ampa tu , dh runtuhkan masjid aku .
nmpk ?? sapa yg devil skg ni ?? sendiri jwp la wei .
aku xkan percaya sapa sapa dh walau sebaik mana pon manusia tu kat aku lepas ni .
sebab yg aku kenal , suma serupa ja .
aku xkata aku bek , x kata aku perfect .
xpenah pon keluar bnda tu dr mulut aku .
aku nk tegor sapa pon , slh papon org wat , semua aku ngaku yg aku pon x sempurna .
betui x ??betuikan ?? adakan ?? cuba p bc balik nah .
tp ampa sendiri yg ckp aku cmtu , thanx a lot k sebab doakan aku mcm tu .
sesangat hargai .
lastly , again . semoga dpt taufik n hidayah dr ALLAH .
ni bukan lakonan , sincere dr hati aku , n sebenar benarnya peribadi aku .
xdak nk fake fake mcm ampa tu k . haha .
alamak , sori k , terlaser plak jari jemari aku .
tp its better dr munafik mcm ampa . hihi .
assalammualaikum , KAWAN YG TERSANGAT PERFECT !!
 


terima kasih sebab hadir n wujud dlm diri aku .
sincere , sikit pon aku x rasa menyesal kenal ngn ampa tp syukur sgt .
sekurang kurangnya , aku dah ada pengalaman n bnda tu bole wat aku lagi berhati hati 
dlm mengenali pe'el manusia . so , aku xkan tersalah pilih n TERKAWAN dgn manusia mcm
ampa dh . ^____^


Saturday, 25 August 2012

suka duka

assalammualaikum .
hai . ampa epi ??hope epi epi la nuh .
sy ?? xtaw la nk ckp  50 50 kot .
hm , macam macam ragam kan hidup ni .
ada suka ada duka . ada senyum ada air mata .
sebab tu la dipanggil hidup .
klau x hidup x rasa la kan ??
am i rite .

harap masalah yg dialami x kekal berpanjangan .
biar semuanya hanya sementara dan dtg hnya utk menguatkan iman .
dan biakan ianya juga ada jln penyelesaian .
amiin .
 
ada juga yg baiknya datang utk menemani .
serta ubatkan luka di hati .
alhamdulillah .
ALLAH itu sgt adil .
dia bg kita rasa kedua duanya .
harap yg baik ini berpanjangan dan berjalan lancar beserta restu dan rahmat
dr ALLAH swt .
segala ujian yg dtg menggangu pon , harap dpt ditepis bersama sama
dgn kesabaran dan ketabahan serta keteguhan iman .
amiin .







doakan awak selamat dlm perjalanan :)
jaga diri jugak :)

Thursday, 23 August 2012

kawan vs couple ??

assalammualaikum , pewwiit .
jumpa lagi kita nuh kat entry baru ni .
aish , apakan daya . idup bz .
x sempat nk karut byk byk .
ampa ampa ampa apa habaq ??
hope chat chat la nuh .
owk , back to tajuk .
kawan vs couple ..
agak agak , ampa dh dpt teka ka apa yg sy nk tulis ni ??
haa , apa ?? jgn pandai pandai wat andaian .
salah andai , buruk padah n mybe bole jd dosa .
sebab ?? sebab buruk sangka la , adeh .

dah dah , stop merepek .
straight to the point .
jujurly n ikhlasly sy nak cakap n berterus terang .
sy rasa mcm dh x bminat nk couple couple ni .
bukan nk memilih .
bukan jugak nk belagak baik
tp pengalaman telah ajar diri saya utk jd dewasa .
berhenti utk bergantung hidup pda bf .
i have my self , i must learn to arrange my own privacy , rite ?? so ,
y should i begging to another person yg belum tentu akn jga
sy smp saya mati kan .
to those ,
yg minta utk jadi teman hidup sy ,
satu ja nk cakap ,
sumpah la melangit tinggi mn pon , syg .
klau ALLAH kata "la" .
mknanya , awk tanam sy sedalam mn pon ,
ikat saya dgn tali apa pon .
kita xkan bersama jugak .
paham kan ??
bukan niat jugak nak menyakitkan hati ampa ampa ampa ,
sy pon ada my own choices .
yea , org nya selalu ada dgn sy , sng berkongsi apa jua kisah suka n duka dgn sy .
kami pon byk jugak psamaan ,
ya , mengaku , suka n syg dia .
kkdg rasa takut hilang dia .
n risau bila xda apa apa kontek dr dia .
tp bila muhasabah dri balik ,
mcm sy ckp kat ats td ,
klau ALLAH kata "la" maknanya xkan ada jodohnya .
klau "na'am" berserta restu dr yg berhak , alhamdulillah . kita teruskan .
so , sy pon take a result , bia kami kekal bersahabat .
dan sama sama berjuang utk capai kejayaan .
klau jodoh sy n dia ,
dia msti jd milik sy jugakkan nanti.
apa ?? xmalu cita ?? nk bajet hot ??
pkai ilmu sihir ??
helo , this my privacy , klau nk sakit hati , n mengata , sapa srh bc .
n korek korek dunia sy .
so ,  kunci mulut n jari ampa , only bca n abaikan .

andai tersangkut kat mana mana lps ni ,
hope dia yg terakhir .
dh xnak kecewa .

hai encik jodoh , persiapkan diri anda sbg yg soleh utk mmimpin sy mjadi yg solehah .
dan utk menjadi khalifah yg memimpin tgn sy dan zuriat sy masuk ke dlm JANNAH .
 
that alls .
assalammualaikum .
semoga hidup kita di atas landasan yg lurus bersama keredhaan ALLAH swt .
amiin .


 
 
 
*he say my face like izara aishah . :D




Wednesday, 15 August 2012

salam lebaran .

salam to my readers .
haha , bajet jew lebih  ann .
apa pon , klau ada yg ngah bc ni .
salam lebaran .
semoga ibadah kita sepanjang ramadan ni dberkati n diterimaNYA .


ampun n maaf to alls yg kenal diri ini .
halalkan segala pemberian pd dri ini .
kosong kosong k .
wish for better life .
epi selalu ya disamping yg tersayang .
sayang kamu semua .
ekspesiali to my famili n senget siblings .

sekian , salam aidilfitri .
yg nk balik kg n x balik kg pon .
drive carefully .
jgn tglkan insan tersayang semasa bulan indah ini .
^________^ v !




Thursday, 28 June 2012

punGGuk


*sori gmbr x jelas , originally from my hand*
 
 
bukan pungguk rindukan bulan 
 
kalau sudah ditakdirkan ianya milik kita ,
sampai masa sang bulan sendiri akan datang mencari si pungguknya .
 
adakah aku pungguk itu ??
klau ia jawapannya , maka aku akan berhenti berharap utk terus melukai hati sendiri dgn jwpan yg x pasti ,
biarkan bulan aku datang mencari aku bila tiba masanya nanti .
 
 

Saturday, 23 June 2012

menghapus kenangan

kau pernah membuatku bahagia
kau pernah membuatku merasa sempurna
setiap waktu yg pernah kita lalui
meninggalkan kenangan yg indah
kita harus bagaimana 
ku menghapuskan kenangan
jika semakin jauh ku berlari
semakin dekat dia menghantui ku

tak pernah terfikirkan oleh ku
kau akan berangkat pergi dari hidupku 
mungkin aku bukanlah yg terbaik
utk terus berdiri disampingmu
kita harus bagaimana
tuk ku menghapuskan kenangan
jika semakin jauh ku berlari
semakin dekat dia menghantui ku
kita harus bagaimana
tuk ku teruskan bertahan melewati hari hari
yg menanti 
sendirian aku masih disini
tak pernah ku merasa sebegini
saat kau tiada
kini kau tinggalkan aku sendiri

kita harus bagaimana
ku menghapuskan kenangan
jika semakin jauh ku berlari 
semakin dekat dia menghantui ku

kita harus bagaimana 
tuk ku harus bertahan melewati hari hari 
yg menanti
sendirian aku 
masih lagi disini 
masih disini
kita harus bagaimana



butterfly ...

ketika waktu mendatangkan cinta
aku putuskan memilih dirimu
setitik rasa itu menitis dan semakin parah
 
bisa ku rasa getar jantungmu
mencintaiku apa lagi aku
jadikanlah diriku pilihan terakhir hatimu
 
butterfly terbanglah tinggi
setinggi angan ku untuk meraih mu
memeluk batinku yang sama kacau kerna merindu
 butterfly fly away so high
as high as hopes i pray
to come and reach for you 
rescuing your souls
the precious messed up thoughts of me and you

jalan ini jauh
namun kita tempuh
bagai bumi ini hanya milik berdua
biar ku berlebihan
mendekatimu namun ku tulus


 

H,A,C,K,S

kau hadir tanpa ku sedari 
mengisi kekosongan hati
kini kau pergi tinggalkan aku
lemas ku dalam sepi
hujan yg turun ke bumi
membawa rindu yg menggunung
kau biarkan ku oh sendiri
malam ku tanpa mimpi
mengapa tangan kau lepaskan
setelah hatiku kau tawan
mengapa takdir memisahkan
hanya ku cinta kau seorang
mengapa tangan kau lepaskan
setelah hatiku kau tawan
angin malam bawalah cintaku
menghapus rasa rindu
 
 

Thursday, 21 June 2012

sekian lama

*fuh fuh tiup habuk*

say :-
"ala , nak cadburry ni , jgn ngajok dh k , kami bz ckit , xsempat nk story kat ampa , paham ye :D"
*bajet ada org bc*
 
 
asslammualaikum , aisyeh , dh lama  x stori mori ann . 
almaklum la sejak jd student pra-u ni . bz sesangat . *bajet jew lebih .
nk story , byk story . mcm mcm story ada . tp , xtaw nk mula dr mn , sb tlalu byk y amat .

dh bosan ngn pages skg , nk update yg baru . also nk bikin semak . haha . 
sori yew klau dh jd rope mcm org gila nah . haha .

owk . yee , esk , insyALLAH , teman update story byk byk k . hihi . also tukar
pages yg bru , bg cun melecun ckit . huahua .
already pkl 3.00pm . huhu .
tersangat lewatnya teman nido ye .
owk , nk kena chaw . nido nido .
nt nantok . also bgn lewat plak .

moning all , salam .
miz u all .





Wednesday, 23 May 2012

hati . jiwa . perasaan ??


*fuh fuh !! tiup habuk*




saat menempuh onak duri dunia . lara sekali sekala dtg mencuit diri .
bersilih ganti dengan kebahagian dan ketenangan .
hati remuk . menangis tidak berhenti . kesedihan terus menerus dtg lagi dan berkubur dihati ini .
syaitan pon mulalah dtg bertandang dan mencucuk belalainya dihati .
dalam kekuatan iman yg tipis , kesabaran yg dijaga rapi  mula menipis .
sayang yg dibuai dgn ketenangan dan kebahagian sebelom ini , terabai ditepi . tanpa dpedulikan lagi .

hati . jiwa . perasaan .
kekadang membuatkan aku tersangat gembira .
dan , kekadang jugak , buat aku tersangat luka .
gembira yg hadir , selalunya pasti akn bersilih ganti dgn duka .
kenapa ?? kenapa perlu ada derita , bila bahagia tercipta .
kehidupan dunia . oh , dunia .

banyak lagi ujian dan dugaan yg perlu aku tempuh .
banyak sgt . tidak dpt digambar sebanyak mn lagi , hati aku harus patah .
yg pasti , selagi hayat dikandung badan .
selagi tidak dijemput Illahi .
selagi tidak bersemadi  di rumah persendirian yg abadi .

mungkin dimata insan lain , aku kelihatan kuat dan tabah .
tidak mempunyai masalah dan duka .
tapi . diri sebenar aku bukanlah seperti yg insan lain nilai .
aku juga lemah , sebab aku pon manusia biasa .
hamba Allah yg lemah seperti kalian .
punyai hati yg rapuh juga selembut kalian .
gembira aku disulam dgn senyuman .
lara aku dijahit dgn tangisan .

persoalan yg terus dan terus kekal dlm fikiran aku .
kenapa bila gembira , sedih mesti akn join sekaki?
sehingga , kdg kala , buat aku jatuh , dan rasa x mampu berdiri lagi .
kenapa kita x bole terus dan selamanya tersenyum  tanpa disulam dgn air mata dan kecewa .

dalam senyum ada sedih .
dalam sedih ada duka .
dalam duka ada lara .
dalam lara ada air mata .
beginilah kitar sulaman kebahagiaan dlm hidup  aku .
ini  aku .







semoga aku iman ku semakin tebal utl menangkis duka dan lara dgn tenang .
semoga kesabaran aku semakin membukit utk aku terus dpt menempuhi kekecewaan dgn tenang dan menggapai senyuman dan kebahagian .



assalammualaikum .





 

Wednesday, 9 May 2012

tajukapaygsesuai .

assalammualaikum . semoga kita dlm sihat sejahtera sentiasa . thanx to stalkers .
mcm mn nk mulakna pon xtaw . hm . cmna nk ckp ni hah . huh . culang caling suma . 
sakit otak (migrain ) , menambah ag kesulitan utk berfikir . 
ya ALLAH , Engkau yg memberi , Engkau juga yg menyembuh .

kita start dr hari 7hb mei nah . hm , hari result upu kuar . mcm besa . hati sy juz tenang . x kelam kabut mcm org len . adakah sebab sy selalu redha dgn takdir  dan qada qadar Allah swt . ntah la . mungkin ya , atau mgkin sy dh sememangnya x yakin utk dapat atau dapat . apapon x taw . 
hm . apapon yg saya pasti , apa jua yg sy bc utk result nt .
sy akan lakukan yg terbaik .
berkali kali sy bukak laman web . tapi hampeh . x bole bole bukak .
anta msg pon , xmasuk masuk .
then srh MSMY tlg bukak . 
result nya ....
DUKACITA .
xpa , ada hikmah sebalik suma ni . Allah nk bg yg lebih baik buat saya .
ya , sya yakin . InsyAllah .
then esoknya , 8hb mei . sy g dftr f6 . takutnya xdak kenalan .
tapi slah , ramai yg sy kenal . Alhamdulillah . dgn ramai kenalan , maka cepat la utk sesuaikan dri .

second day , sgt la bosan , sebab xdak cikgu . dewan kuliah bising dgn gelak tawa n suara sumbang dari rakan seperjuangn . huh . sy , nadia n intan . dh mati akal nk sembang , xtaw nk ckp pa . then , kami tiga tiga tido tanpa pedulikan org len . hah , nk ckp pa . lantak la . x ggu ampa ann . huh .
then , berkenalan ngn kaunselor n wat holland test . yeah , mcm besa , sy always dpt huruf I , S and A . 
mmg dh sah ann , jodoh sy adalah medic . ya , sememangnya sy sgt love medic .

hari ni 3rd day . hah , apa plak ponteng . dpt cuti free k . jgn la jeles , dpt jew cuti . tapi dok uma ja . xdak spa nk ajk hang out . hm . bosan la yg amat . xtaw nk wat cenna dh . hm , fb kosong . encet sunyi . klau bunyi pon , maxis jew anta . bff katakan . hm . apa la nasib . 

dan yg pasti . saya really confem nk stay sini wif nanad n intan . wep . together smp stp nah . 
jgn tgal sy sorg sorg nah . huhu .cian sy t .
masalah skg , kami buntu nak pilih anta eko , pp n ss . yg mn ni ??
tlg la selesai kan , sy smp kena migrain dh ni .
pusingnya pala . ya Allah , tunjukkan aku keputusan yg baik dan x sesalkan aku dikemudian hari . amin .

  hm , that all la . tu ja la yg mampu nk share wat msa ni . ada ag , kita share ag . to member member , 
yg memilih sgt tu , pk la k . jgn nyesal nt . idop skg x bole ikut suka kita sgt .
kena ikut yg mn sng dpt . minat bole dipupuk . egt k . pk la . sematang , matangnya . 
tu ja advice yg sy dpt bg .

assalammualaikum !!

Monday, 30 April 2012

i will do it , insyAllah !!

Perbalahan sentiasa berlaku. Tidak semua di antara kita sebagai manusia akan bersetuju dengan pendapat orang lain setiap masa. Orang lain juga pun takkan sentiasa setuju dengan pendapat kita. Namun demikian, dalam percintaan dan perhubungan, perbalahan boleh menjadi terlalu mengikut emosi, sampai ke tahap boleh melukakan hati pasangan.


10 Cara Bila Bergaduh :
1) Jangan Bersyarah
Dalam perhubungan yang matang, anda mesti menghormati pasangan anda dan juga diri sendiri sebagai orang dewasa. Bila anda mula bersyarah dengan panjang lebar kepada seseorang itu tentang kesalahannya, ini boleh mencetuskan perasaan yang amat tidak selesa dalam dirinya. Satu ‘kuasa’ memberontak dan tidak puas hati terhadap anda boleh wujud hasil dari sikap tersebut. Oleh itu, selain dari bersikap “anda adalah betul” dalam situasi seperti ini, adalah lebih baik anda bercakap tentang bagaimana cara untuk membetulkan kesilapan yang telah berlaku. Fokus anda mesti kepada bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang timbul dan juga supaya perkara itu tidak berulang lagi.
.
2) Jangan Balas Dendam
Selalunya, bila hati seseorang itu benar-benar disakiti oleh pasangannya, dia juga akan bertindakbalas untuk menyakiti hati pasangannya semula. Biar pasangannya rasa bersalah dan rasa apa yang dia rasa. Kononnya supaya pasangannya sedar bahawa kesalahan telah dilakukan. Pada masa itu,tindakan macam ni seolah-olah idea yang bagus,sebenarnya akan memalapkan lagi perhubungan. Jangan bertindak begitu. Bila anda salahkan pasangan anda tentang sesuatu perkara dan cuba buat dia rasa bersalah, anda mengatakan bahawa anda betul dan dia salah-hukuman telah dijatuhkan, susah nak selesaikan pergaduhan anda!
.
3) Jangan Tinggikan Suara
Bila emosi dan kemarahan menguasai diri, adalah sukar untuk mengawal suara lebih-lebih lagi bila pasangan anda sendiri meninggikan suara kepada anda. Walau apa pun, anda mesti ingat, merendahkan nada suara dan bercakap dengan tenang dan tidak menengking amat penting bila berbincang dalam sesuatu konflik. Suasana tenang membolehkan anda dan pasangan mendengar dengan lebih baik apa yang diperkatakan terhadap satu sama lain. Konflik dapat diselesaikan dengan lebih cepat dan tidak merebak dengan lebih teruk dan merosakkan.
.
4) Elakkan Terlalu Peribadi dan Sensitif
Masa situasi konflik tengah hangat, janganlah terlalu sangat “terasa”, jangan terlalu sensitif atau “take it too personal”. Keadaan yang tengah “panas” boleh buat anda terlepas cakap.Oleh itu pastikan anda tidak terlalu sensitif atas segala yang sedang diperkatakan kerana selalunya emosi lebih menguasai keadaan pada waktu ini. Oleh itu,kadangkala ada waktunya perkara betul yang pasangan anda katakan boleh menjadi perkara yang amat sensitif bagi anda dan anda pula boleh terlepas cakap atau sengaja “melepas” cakap tanpa berfikir panjang.
.
5) Jangan Timbulkan Perkara-perkara Kecil
Bila tengah bergaduh tu, jangan timbulkan perkara-perkara kecil yang langsung tak membantu selesaikan masalah. Perkara-perkara kecil yang dalam 2-3 hari akan datang tu dah boleh lupa contohnya, tak perlulah diungkit. Fikir sebelum timbulkan benda-benda kecil macam ni sebab ia takkan membantu, membakar semangat marah dan terukkan lagi keadaan tu adalah. Benda-benda kecil ni termasuk la juga perkara yang dah lama terjadi dah 3 – 4 bulan lepas contohnya jadi tumpu hanya pada isu yang sedang berlaku.
.
6) Mendengar Dengan Teliti
Walaupun susah nak dibuat, anda perlu jadi pendengar yang baik dan teliti. Pasangan anda mungkin dengan jelasnya beritahu apa yang anda berdua perlu untuk selesaikan masalah tapi disebabkan anda tak ambil perhatian, tak dengar dengan baik dan teliti, bukan saja cadangan dia anda tak ambil kira,malah anda pula bagi penyelesaian yang takde kena-mengena dan merumitkan keadaan.
.
7) Fokus Satu Isu Pada Satu Masa
Seperti biasa yang anda mungkin dah banyak kali dengar ~ fokus! Perkara terbaik yang anda boleh buat ialah kenal pasti apa punca sebenar masalah dalam perhubungan anda sekarang dan cari penyelesaian untuk isu itu sahaja. Bila anda mula bercakap tentang banyak perkara, macam-macam isu, anda mengelirukan keadaan. Selesaikan satu persatu dan bergerak ke punca isu yang lain bila isu pertama selesai. Tentu sekali anda ingin tau apa cerita sebenar yang jadi punca mengeruhkan hubungan anda supaya masalah dapat selesai dengan cepat, jadi pastikan anda fokus!
.
8.) Jangan Serang!
Biasalah, dah terlalu marah sangat, anda pun “naik angin”… bila perkara macam ni berlaku, biasanya anda boleh menyerang peribadi pasangan anda. Sebelum perkara macam ni berlaku, fikir dan sedar bahawa ia TAKKAN membantu malah memburukkan keadaan. Anda ingin selesaikan masalah, bukan nak serang pasangan anda.
.
9) Mesti Hormat
Perbalahan/pertelingkahan dalam perhubungan boleh menjadikan sesuatu perhubungan itu lebih matang dan lebih rapat malah lebih indah setelah konflik dan isu berakhir dengan baik. Nak jadi macam ni, anda perlu faham perbalahan perlu di lihat dalam konteks “learning experience” atau proses belajar selain melihatnya dari satu sudut saja. Beri perhatian, sabar, tenang, buat “eye contact”, tanya soalan yang relevan dan diperlukan dalam masa yang sesuai. Ini adalah antara cara utama untuk menunjukkan sikap hormat kepada pasangan anda. Bersama, dengan sikap seperti ini anda berdua PASTI boleh menyelesaikan segala masalah yang melanda.
.
10) Jangan Tinggalkan
Satu lagi perkara yang sukar dibuat bila bergaduh ialah berada tetap dalam tempoh konflik itu sedang berlaku, dari mula sampai selesai. Ramai orang bila dah tak tahan, marah sangat, terus tinggalkan pasangan, bermaksud terus keluar dari “medan” konflik atau pertelingkahan sekaligus membiarkan situasi “tergantung” macam tu je. Pasangan pun dia tinggalkan. Walaupun rasa tak boleh tahan sangat, marah ke, “tension” ke, jangan angkat kaki, tinggalkan konflik dan pasangan macam tu je. Bagi tau dia anda perlukan masa sekejap untuk tenangkan fikiran sebentar, mungkin anda pergi duduk tempat lain kejap ke… kemudian pastikan anda datang semula. Ini secara tidak langsung menunjukkan anda seorang yang berkaliber dan dapat mengurus emosi dengan baik tak kiralah anda lelaki atau wanita.
.
p/s : Jika ada masalah bawak lah berbincang dan jangan la anggap perpisahan adalah penyelesaian segala-galanya. Renung2kan…Peace no war!!