✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Monday, 30 April 2012

i will do it , insyAllah !!

Perbalahan sentiasa berlaku. Tidak semua di antara kita sebagai manusia akan bersetuju dengan pendapat orang lain setiap masa. Orang lain juga pun takkan sentiasa setuju dengan pendapat kita. Namun demikian, dalam percintaan dan perhubungan, perbalahan boleh menjadi terlalu mengikut emosi, sampai ke tahap boleh melukakan hati pasangan.


10 Cara Bila Bergaduh :
1) Jangan Bersyarah
Dalam perhubungan yang matang, anda mesti menghormati pasangan anda dan juga diri sendiri sebagai orang dewasa. Bila anda mula bersyarah dengan panjang lebar kepada seseorang itu tentang kesalahannya, ini boleh mencetuskan perasaan yang amat tidak selesa dalam dirinya. Satu ‘kuasa’ memberontak dan tidak puas hati terhadap anda boleh wujud hasil dari sikap tersebut. Oleh itu, selain dari bersikap “anda adalah betul” dalam situasi seperti ini, adalah lebih baik anda bercakap tentang bagaimana cara untuk membetulkan kesilapan yang telah berlaku. Fokus anda mesti kepada bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang timbul dan juga supaya perkara itu tidak berulang lagi.
.
2) Jangan Balas Dendam
Selalunya, bila hati seseorang itu benar-benar disakiti oleh pasangannya, dia juga akan bertindakbalas untuk menyakiti hati pasangannya semula. Biar pasangannya rasa bersalah dan rasa apa yang dia rasa. Kononnya supaya pasangannya sedar bahawa kesalahan telah dilakukan. Pada masa itu,tindakan macam ni seolah-olah idea yang bagus,sebenarnya akan memalapkan lagi perhubungan. Jangan bertindak begitu. Bila anda salahkan pasangan anda tentang sesuatu perkara dan cuba buat dia rasa bersalah, anda mengatakan bahawa anda betul dan dia salah-hukuman telah dijatuhkan, susah nak selesaikan pergaduhan anda!
.
3) Jangan Tinggikan Suara
Bila emosi dan kemarahan menguasai diri, adalah sukar untuk mengawal suara lebih-lebih lagi bila pasangan anda sendiri meninggikan suara kepada anda. Walau apa pun, anda mesti ingat, merendahkan nada suara dan bercakap dengan tenang dan tidak menengking amat penting bila berbincang dalam sesuatu konflik. Suasana tenang membolehkan anda dan pasangan mendengar dengan lebih baik apa yang diperkatakan terhadap satu sama lain. Konflik dapat diselesaikan dengan lebih cepat dan tidak merebak dengan lebih teruk dan merosakkan.
.
4) Elakkan Terlalu Peribadi dan Sensitif
Masa situasi konflik tengah hangat, janganlah terlalu sangat “terasa”, jangan terlalu sensitif atau “take it too personal”. Keadaan yang tengah “panas” boleh buat anda terlepas cakap.Oleh itu pastikan anda tidak terlalu sensitif atas segala yang sedang diperkatakan kerana selalunya emosi lebih menguasai keadaan pada waktu ini. Oleh itu,kadangkala ada waktunya perkara betul yang pasangan anda katakan boleh menjadi perkara yang amat sensitif bagi anda dan anda pula boleh terlepas cakap atau sengaja “melepas” cakap tanpa berfikir panjang.
.
5) Jangan Timbulkan Perkara-perkara Kecil
Bila tengah bergaduh tu, jangan timbulkan perkara-perkara kecil yang langsung tak membantu selesaikan masalah. Perkara-perkara kecil yang dalam 2-3 hari akan datang tu dah boleh lupa contohnya, tak perlulah diungkit. Fikir sebelum timbulkan benda-benda kecil macam ni sebab ia takkan membantu, membakar semangat marah dan terukkan lagi keadaan tu adalah. Benda-benda kecil ni termasuk la juga perkara yang dah lama terjadi dah 3 – 4 bulan lepas contohnya jadi tumpu hanya pada isu yang sedang berlaku.
.
6) Mendengar Dengan Teliti
Walaupun susah nak dibuat, anda perlu jadi pendengar yang baik dan teliti. Pasangan anda mungkin dengan jelasnya beritahu apa yang anda berdua perlu untuk selesaikan masalah tapi disebabkan anda tak ambil perhatian, tak dengar dengan baik dan teliti, bukan saja cadangan dia anda tak ambil kira,malah anda pula bagi penyelesaian yang takde kena-mengena dan merumitkan keadaan.
.
7) Fokus Satu Isu Pada Satu Masa
Seperti biasa yang anda mungkin dah banyak kali dengar ~ fokus! Perkara terbaik yang anda boleh buat ialah kenal pasti apa punca sebenar masalah dalam perhubungan anda sekarang dan cari penyelesaian untuk isu itu sahaja. Bila anda mula bercakap tentang banyak perkara, macam-macam isu, anda mengelirukan keadaan. Selesaikan satu persatu dan bergerak ke punca isu yang lain bila isu pertama selesai. Tentu sekali anda ingin tau apa cerita sebenar yang jadi punca mengeruhkan hubungan anda supaya masalah dapat selesai dengan cepat, jadi pastikan anda fokus!
.
8.) Jangan Serang!
Biasalah, dah terlalu marah sangat, anda pun “naik angin”… bila perkara macam ni berlaku, biasanya anda boleh menyerang peribadi pasangan anda. Sebelum perkara macam ni berlaku, fikir dan sedar bahawa ia TAKKAN membantu malah memburukkan keadaan. Anda ingin selesaikan masalah, bukan nak serang pasangan anda.
.
9) Mesti Hormat
Perbalahan/pertelingkahan dalam perhubungan boleh menjadikan sesuatu perhubungan itu lebih matang dan lebih rapat malah lebih indah setelah konflik dan isu berakhir dengan baik. Nak jadi macam ni, anda perlu faham perbalahan perlu di lihat dalam konteks “learning experience” atau proses belajar selain melihatnya dari satu sudut saja. Beri perhatian, sabar, tenang, buat “eye contact”, tanya soalan yang relevan dan diperlukan dalam masa yang sesuai. Ini adalah antara cara utama untuk menunjukkan sikap hormat kepada pasangan anda. Bersama, dengan sikap seperti ini anda berdua PASTI boleh menyelesaikan segala masalah yang melanda.
.
10) Jangan Tinggalkan
Satu lagi perkara yang sukar dibuat bila bergaduh ialah berada tetap dalam tempoh konflik itu sedang berlaku, dari mula sampai selesai. Ramai orang bila dah tak tahan, marah sangat, terus tinggalkan pasangan, bermaksud terus keluar dari “medan” konflik atau pertelingkahan sekaligus membiarkan situasi “tergantung” macam tu je. Pasangan pun dia tinggalkan. Walaupun rasa tak boleh tahan sangat, marah ke, “tension” ke, jangan angkat kaki, tinggalkan konflik dan pasangan macam tu je. Bagi tau dia anda perlukan masa sekejap untuk tenangkan fikiran sebentar, mungkin anda pergi duduk tempat lain kejap ke… kemudian pastikan anda datang semula. Ini secara tidak langsung menunjukkan anda seorang yang berkaliber dan dapat mengurus emosi dengan baik tak kiralah anda lelaki atau wanita.
.
p/s : Jika ada masalah bawak lah berbincang dan jangan la anggap perpisahan adalah penyelesaian segala-galanya. Renung2kan…Peace no war!!



harapan mei !!






salam . hye . hye . bosan la yg teramat sgt , xtaw nk wat pa . ampa chat x ?? hope chat la nuh . wah dh masuk bulan mei la . next month my bday . haha . aceceh , dok wat xcited plak ann . padahai xpnh smbut pon ann . haha . n sepatutnya menjadi lebih takot sebab semakin dekat dgn kubur . huhu . semoga umur ku pnjg . begiu jugak anda . 
^__________________^


ha'ah , dh masuk bulan baru ni ann .
tanggal 1hb mei 2012 ni . 
sy nk ckp hal ermmm . mcm mn nk cakap erk . kira cm nk ubah la gitu ann . yap . pray for me k . n help me to change it . *sori 4 my broken english* .


apa yg saya nk ubah ??

saya nk ubah utk :

♥ x manja dgn sapa sapa dah 
♥ berhenti mengharap dgn harapan yg tinggi dalam sesuatu yg dijanjikan
♥ jarang jarang kontek dgn sapa sapa pon [ fon n fb ]
♥ berhenti pedulikan dan fikirkan kata kata orang dekat saya
♥ tenangkan diri n kurangkan tekanan
abaikan segala masalah yg remeh
♥ pedulikan apa nk jadi sekeliling sy selagi x real face to face m'ggu dri sy
♥ klau bole nk stop thinking about masa depan yg blom tentu menjadi segala yg sy pk smp serabut skg 
♥ berusaha mencapai cita cita to be a DOKTOR . yeah !! pray for me k .

saya nk pegang kata kata ni start bulan mei ni , insyALLAH :

‎(✿ ♥‿♥) apalah sangat pandangan manusia nak dibandingkan pandangan ALLAH s.w.t

‎(✿ ♥‿♥)  buat apa nak menangis pd orang yg telah menyakitimu ,
bt apa nk kecewa pd org yg tlh memusnahkan harapanmu ,
bt apa nk lemah pd org yg telah menjatuhkanmu ,
bt apa nk ikut perasaanmu yg terlampau sedih,
namun . . .
seharusnya kamu perlu belajar senyum bila org menyakitimu ,
belajar bangun tika org memusnahkan harapanmu ,
belajar kuat bila org telah menjatuhkanmu ,
dan kamu seharusnya belajar melawan perasaanmu yg sedih dan jgn mudah mengikut kehendak perasaan yg akhirnya menjerat dirimu sendiri .

‎(✿ ♥‿♥)  aku memiliki sepasang mata , tapi tak dpt selalu melihatmu ,
aku memiliki sepasang tangan , tapi tak selalu dapat melindungimu ,
tapi aku memiliki sebuah hati , yg selalu berdoa untukmu .

‎(✿ ♥‿♥)  dalam kehidupan yg penuh kasih sayang , kita harus bersedia menerima kehilangan ,
bila kita bersedia mencintai , seharusnya juga kita harus bersedia utk menangisi .

‎(✿ ♥‿♥)  jangan hanya melihat keburukan orang lain , kerana seburuk buruk dia , terdapat 1001 kebaikan yg kamu tak pernah lihat .

‎(✿ ♥‿♥)  segalanya mengenaiku , aku serahkan segalanya kepada ALLAh s.w.t 



yap . that all . bole kan egtkan saya bila saya lupa ?? hikhik . tima kasih .
assalammualaikum .
^_____^










semoga sya berjaya mengubah  utk menjadi  yg terbaik .
sy lakukan kerana dri sy sendiri dan ALLAH s.w.t .
pray for me k !!
mf andai ada yg x senang dgn semua ni pasni k . 
^__________^ !



















Saturday, 28 April 2012

awak

currently ..
wish u were here ..
miss u damn much ..










^_____^-



Thursday, 26 April 2012

kenapa .


disaat msg ni tercatat . air mata ku mengalir membasahi  pipi .
kenapa ??



salam , hm . ntah kenapa tetiba asa sedih n sy menangis dgn sendirinya . hm , sebab apakah ?? sy sendiri x dapat nk target kenapa . apakah mkna linangan ayaq mata ni .
Ya Allah , jauhi aku dr segala keburukan . berikan aku kebaikan . 
amin . 










bahagiakah sy ??
bahagiakah awk ??
bahagiakah kita ??



assalammualaikum .

Wednesday, 25 April 2012

akan ku usaha , akan ku gagah

assalammualaikum .
semoga hidup kita dipenuhi kasih sayang dariNya .
entri kali ni , akn menjadi entri yg ringkas tapi tulus dari hati kecilku .









ya , akn ku usaha , akan ku gagah .
akan ku usaha menjadi seperti yg kau inginkan .
akan ku gagah mengubah utk menggapai impian .
tapi .
andai kata aku tersungkur dari segala ini .
aku gagahkan hatiku utk meredhakan kehilangan .
dan andai .
aku berjaya utk segalanya .
pimpin aku sehingga ke akhirnya .



















assalammualaikum .

Monday, 23 April 2012

help me ^__^ ♥



salam n hai .
aipz ! 
nk minx tolong jasa baik anda semua utk membantu sy .
sy ada sertai satu contest ni ann , contest besa besa ja . but ni my 1st try la ann .
so , nk minx like sgt la susah  ann , dgn frend pon x amai .
so sy nk minx jasa baik anda , para stalker n bloggie or facebookie, tlg sy . 
bole kan ??
like jew , xdew kena papewpon cas tambahan .
bantu sy .
i'm begging u .
^_______^


first tlg like link ni .
klik sini .

after that , like link ni plak . 
yg ni penting sgtsgt .

terima kasih , sebab sudi membantu .
^______^

dunia atau akhirat ??



assalamualaikum wbt , semoga hidup ampa n sy dalam rahmat Allah swt . entri kali ni , sy , nk stori mori hal dunia n akhirat yg semakin jauh pegangannya dr sy n ampa . bukan niat sy nk judge ampa ikut suka aty sy . tapi mcm tu la dri segi pandangn yg dpt kita lihat dlm perilaku n cara pemikiran kita hari hari , rite ??

zaman moden ni , ramai yg tlh lupa tggjawab masingmasing sbg manusia terutama remaja . kita ni terlalu lalai dgn tempat persinggahan ni sampai lupa tugas kita kat dunia ni sbg pengembara yg hidup hatinya utk mencari mati yg sempurna malah ada segelintir telah lupa kepada pencipta depa sendiri Allah swt .

waktu .
manusia sentiasa menjaga / lebih tepat lagi menepati waktu depa sesama manusia . kes ni dpt dibuktikan dgn lihat pgai depa yg akn cepat gelabah bila xdpt menepati janji waktu dgn org kat sekeliling depa sebab takut dipanggil sbg org yg xtaw tepati janji . sebaliknya janji waktu dgn Allah swt , ckit pon susah nk jaga . x pecaya ?? betui aih . bukti dia , ampa x jaga solat , x percepatkan laksana solat bila msuk waktu . contoh mcm ni :
 "dlm hati , 'emm,awai ag , lambat ag nk abeh waktu , nk msuk maghrib satg la , aku smyg asar ' " .
betui ann ?? so , lepas ni , kita samasama tepati janji waktu dgn Allah swt lebih ag pda manusia nah . jgn takut  , depa nk bebai or kata apapa kat kita , bila smp lambat , wat dunno ja k . sebab PANDANGAN ALLAH ITU LEBIH PENTING .

patuh perintah .
manusia suka patuh perintah manusia . xpcaya ?? bnda ni selalu jd kat couple . bukti dia :
"syg , i tingin nk tgok u kuar dgn i pgai blous n freehair , bole x ?"
"bole , nt kita kuar ag skali , sy freehair n pkai blous k . "
ada ann yg wat cmni ?? hm . 
malahan , ada yg serah ag byk pada ni . 
syg , perintah Allah lebih indah dr perintah ngek tu la . asal perintah Allah xmaw ikut . kenapa nk ikut perintah dia . dia kah yg menentukan idup hg , hah ?? xkan . Allah swt yg tentu kan ?? ish . sy bkn nk wat baik . sy juga pernah wat silap . masih belum terlambat utk berubah . bertaubatlah syg . kembali kepada perintah Allah , dan abaikan perintah dia yg merosakkan ampa k . 

"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya."(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi).

menghormati pendapat / keputusan .
manusia lebih menghormati pendapat org sekeliling sebab takut org yg bg pendpat tu kecewa / malu / kecil hati . tapi ada kita hormat keputusan Allah swt . seringkali , kita xdpt apa yg kita nk , kita selalu akn rasa kecewa / sedih . then , mula la fikir yg diri tu bernasib malang . betui ann ?? sedangkan , Allah swt ada sejuta alasan atas suma yg jadi dlm hidup kita . Allah swt lebih berkecil hati pada kita bila kita memperkecilkan kebesarannya .

"Allah S.W.T tidak memberikan apa yang kita inginkan dalam hidup, tetapi Allah S.W.T memberikan apa yang kita perlukan dalam hidup."

sabar .
manusia sentiasa bersabar dgn kerenah manusia lain hanya utk menjaga silaturrahim . tapi kita tak sdikit pon sabar dgn Allah swt . kita cepat putus asa bila rasa penantian utk sesuatu itu terlalu lama utk kita kecapi . egtlah lah , ada hikmah disebalik semuanya .

hubungan
kita juga sering menjaga hubungan kita dgn manusia lain . sebaliknya , hubungn dgn Allah selalu kita abaikan .
sedarkah kita hubungn dgn Allah swt itu lebih penting , dr hubungn dgn manusia ??
sebabnya , manusia akn meninggalkan manusia yg lain . tetapi Allah swt tidak akn pernah sesekali meninggalkan hambaNya  wlau sebesar mn pon dosa yg kita lakukan . 

jadi , dimanakah kedudukan kita ??
MANUSIA + MANUSIA ??
MANUSIA + ALLAH SWT ??
 renungkan lah .
^_____^-




assalammualaikum wbt .
^_^

menutup aurat / melapik kain ??




MENUTUP aurat untuk wanita-wanita Islam Muslimah adalah wajib tapi ramai yang masih tidak menutup aurat dengan sempurna sebagaimana yang dituntut Islam. Malah ada yang seakan-akan memperagakan fesyen seolah-olah mempersendakan hukum atau syariat Islam. Bolehkah ustaz memberikan nas-nas dari al-Quran ataupun rujukan hadis yang menjelaskan balasan bagi wanita Islam yang tidak menutup aurat.

Menutup Perkara yang Memalukan atau Sudah Hilang Malu?
JAWAPAN DALAM kamus Lisan al-Arab karangan Ibn Manzur menjelaskan maknatabarruj ialah apabila seorang wanita menampakkan perhiasan serta kecantikannya kepada lelaki. (Ibnu Manzur, Lisan al-Arab, jld:3, hlm:33). Ini bermaksud apa sahaja perbuatan seorang wanita dalam menghiasi wajahnya serta tubuhnya supaya dilihat oleh orang lelaki dan ia termasuk juga memperagakan fesyen pakaian.
Dalam persoalan ini anda boleh lihat adanya tiga kategori wanita. Yang pertama, menutup aurat dengan sempurna. Kedua, menutup aurat tetapi tidak sempurna dan ketiga, langsung tidak menutup aurat.

Kumpulan pertama
Menutup aurat dengan sempurna kerana dia sedar bahawa itu adalah perintah Allah SWT. Menyedari bahawa hukum menutup aurat itu wajib serta memahami cara yang betul dalam menutup aurat.
Kumpulan kedua menutup aurat, tetapi tidak sempurna. Kategori ini mutakhir ini cukup banyak.
Menutup aurat bukan sekadar melilit sehelai kain di atas kepala tetapi memelihara kecantikan diri daripada diperagakan kepada orang awam. Kadang-kadang kepala ditutup dengan tudung tetapi pada masa yang sama potongan tubuh badan dipertonton kepada orang.
Hakikatnya, pemahaman masyarakat wanita Muslim dalam persoalan menutup aurat masih cetek. Ungkapan "Daripada tak tutup langsung lebih baik tutup." Kata-kata ini, tampak baik, semacam positif, pada hakikatnya suatu yang dangkal.
Kenapa perlu dibandingkan dengan yang tidak menutup aurat? Kononnya yang menutup aurat walaupun tidak sempurna sudah kira baik... Kenapa tidak dibandingkan dengan yang lebih sempurna dalam menutup aurat?
Itulah manusia yang banyak sangat beralasan dalam urusan dunia dibandingkan dirinya denga yang lebih baik, manakala dalam urusan agama membandingkan dirinya dengan yang paling teruk.
Tidak salah berfesyen dalam bertudung tetapi sebelum dilihat kepada aspek fesyen, adalah lebih baik dilihat aspek hukum. Mungkin ada yang berpendapat bahawa pandangan saya agak jumud. Tetapi suka saya nyatakan bahawa takut saya pada Pencipta mengatasi keinginan nafsu manusia. Cuba lihat diri anda yang sempurna kejadiannya, cantik, rambut ikal mayang, sihat dan sebagainya.



Manusia itu sempurna tidak kira lelaki mahupun perempuan. Siapa yang menjadikan manusia berpasangan, ada lelaki ada perempuan? Jawapannya tidak lain tidak bukan ialah Allah SWT.
Dialah yang menjadikan rupa paras wanita dengan keayuan yang semula jadi, yang menjadi tarikan orang lelaki dan Dia jugalah yang memerintah agar kamu wahai wanita hendaklah menutup aurat.
Suruhan ini bukan daripada saya atau mana-mana ulama atau mufti, tetapi suruhan ini datangnya daripada Allah yang menjadikan kamu. Hairannya, manusia terima semua yang diberi oleh Pencipta seperti makan, minum, kesihatan, rezeki dan macam-macam lagi kalau mahu dihitung sudah pasti manusia tidak dapat menghitungnya nikmat tuhan, tetapi bila disuruh menutup aurat dia ingkar, suruh solat dia ingkar, suruh zakat dia ingkar dan banyak lagi keingkaran yang dilakukan oleh manusia.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu – Wahai 'AhlulBait'dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (daripada segala perkara yang keji). (al-Ahzab: 33)
Seorang ahli tafsir mengulas ayat ini dengan berpendapat: "Tabarruj wanita bermakna dia (wanita) meletakkan penutup (kain selendang) atas kepalanya dan tidak mengikatnya sehingga boleh dilihat leher dan segala perhiasannya, termasuklah rantai dilehernya." (Ibn Kathir, jld: 3, hlm: 482-483).
Manakala Abu Ubaidah berpendapat: "Tabarruj bermaksud seorang wanita menampakkan kecantikannya yang memungkinkan orang lelaki ghairah."(Tafsir al-Alusiy, jld: 21, hlm: 8)
Ulasan ulama dalam ayat di atas serta kaitannya dengan perhiasan di zaman jahiliah. Maksudnya sebelum kedatangan Islam orang Arab perempuan memang sudah menutupi kepala mereka.
Setelah Islam menyinari bumi, dan lokasi sinaran itu ialah Mekah. Jadi masalah sosial juga berlegar dalam persoalan masyarakat hari itu.
Selepas turunnya ayat dari surah al-Ahzab ayat 33 yang bermaksud: Dan hendaklah kami tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliah yang dahulu dan terus dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan daripada kamu, hai 'ahl al-bait' dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.
Lantaran itu, wanita-wanita Islam segera menutup aurat dengan sempurna sehingga tidak mendedah rambut, leher dan segala perhiasan di leher mereka. Inilah perbezaan yan ketara antara wanita Islam zaman ini dengan wanita Islam di zaman Nabi SAW.
Generasi al-Quran ini cukup unik dan dinamik. Apabila sampai sahaja perintah Allah SWT melalui al-Quran, mereka segera menyahut tanpa sebarang bantahan dan alasan.
Sebagai balasannya, Allah SWT menjanjikan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat, yang pastinya di atas sifat tunduk dan patuh kepada perintah dan suruhan Allah SWT, mereka kelak akan dibalas dengan syurga yang tidak tergambar nikmatnya.
Hari ini macam-macam alasan diberi untuk melepaskan diri daripada perintah Allah SWT.
Dulu, zaman Nabi SAW, orang-orang Arab kuat nafsu, sebab itulah wanita zaman itu kena berkelubung, pakaian warna hitam, tutup muka dan sebagainya. Kalau betul apa yang didakwa, minta tolong kemukakan kes-kes rogol dan pencabulan yang ada pada masa itu. Itu di zaman jahiliah.
Wanita Melayu juga pada satu ketika dahulu, mungkin awal 1950an, perempuan-perempuannya berkelubung dengan kain batik, bila dengar suara lelaki lari menyorok, tidak mudah keluar rumah.
Maksudnya pergerakan dan perwatakan mereka dikawal oleh kedua-dua orang tua. Adakah pada awal tahun 1950 banyak kes rogol, pencabulan, buang anak, gugurkan janin, anak luar nikah, lari dari rumah, kanak-kanak hilang dan sebagainya?
Keruntuhan moral, budaya dan ancaman luaran yang menyebabkan segala macam bencana manusiawi yang tidak pernah berlaku di zaman jahiliah dan juga di awal kemerdekaan berlaku hari ini.
Dewasa ini orang pakai tudung sempurna pun tidak selamat, ini pula sengaja mendedahkan aurat semacam bersedia untuk dibaham.
Kecantikan seorang wanita terletak pada sejauh mana ketaatannya kepada Allah SWT. Adalah suatu yang salah kalau orang perempuan merasakan kaum lelaki akan tertawan dengan rupa parasnya semata-mata tanpa melihat kepada unsur-unsur keagamaan pada dirinya.
Jarang pembeli memilih kuih yang terdedah kepada lalat, asap dan kotoran. Biasanya pembeli akan memilih kuih tertutup dengan tudung saji. Kecantikan dan rupa paras yang Allah SWT berikan adalah untuk tontonan suami bukannya untuk orang lain. Dunia dipenuhi dengan perhiasan, maka sebaik-baik perhiasannya ialah wanita solehah.
Di manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti berikut:-
KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.
KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber'T-Shirt' berlengan pendek.
KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.
KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah 'menggoda'.
KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.
KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.
KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.
KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.
Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :
وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَـٰتِ يَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِنَّ وَيَحۡفَظۡنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنۡهَا‌ۖ وَلۡيَضۡرِبۡنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِہِنَّ‌ۖ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوۡ ءَابَآٮِٕهِنَّ أَوۡ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوۡ أَبۡنَآٮِٕهِنَّ أَوۡ أَبۡنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوۡ إِخۡوَٲنِهِنَّ أَوۡ بَنِىٓ إِخۡوَٲنِهِنَّ أَوۡ بَنِىٓ أَخَوَٲتِهِنَّ أَوۡ نِسَآٮِٕهِنَّ أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُهُنَّ أَوِ ٱلتَّـٰبِعِينَ غَيۡرِ أُوْلِى ٱلۡإِرۡبَةِ مِنَ ٱلرِّجَالِ أَوِ ٱلطِّفۡلِ ٱلَّذِينَ لَمۡ يَظۡهَرُواْ عَلَىٰ عَوۡرَٲتِ ٱلنِّسَآءِ‌ۖ وَلَا يَضۡرِبۡنَ بِأَرۡجُلِهِنَّ لِيُعۡلَمَ مَا يُخۡفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ‌ۚ وَتُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya
(Surah An-Nur 24: Ayat Ke 31)