✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Sunday, 22 April 2012

jom gantung ! ^___^

salam . aip ampa . huahua . gataltgn plak nk wat entri kan . haha . mn ada gatai ann . kan dh jnji nk wat entri blog yg berilmu utk semua . xmaw karut dah . sembang kosong tu kan x elok . ann ann ?? betui ann . winkwink . so , entri kali ni sy nk stori mori hal kawen . wah , wah , dh ckup besar kew nk stori hal kawen kan org ni hah . klau nk ikut ke segi usia , dh bole dh . org zaman jahiliah dlu , kawen suma umo budak budak ann . owk jew ann . idop pon aman kan ?? xdew la kes buang buang merata ni . xdew kes bergoyang merata kan . hah , tu la . klau asa nafsu tu dh x tertahan , dh miang ann . nikah jew k . xyah nk wat dosa bru nk wat bnda yg halal , so xdew la kes , keta bergoyang gempa bumi pkul 2 3 pagi kat highway ann ?? xdew kes , ular cari makan malam malam dlm semak ann . xdew kes jmp ank patung dlm sungai , longkang dan segala mcm lagikan ?? 

sesungguhnya , Islam itu , agama yg mudah dan tidak menyusahkan umatnya . x percaya . percaya la owk . sbg contoh . solat . klau kita xmampu solat secara biasa [berdiri] , kita dibenarkan duduk , klau x bole jgak , baring , klau baring pon x bole , gerakkan mata sudah ckup . tapi dgn syarat , tubuh suda terkujur uzur tanpa mampu bergerak lagi . hah , susah kew ?? x kan ?? Allah dh kurniakan kita satu peraturan yg sgt mudah dan sedikiit pon tidak membebankan umat Dia . 

mcm tu jugak lah . bab halal persetubuhan antara adam dan hawa . kenapa nk berzina , syg ?? kenapa ?? tidak takutkah ampa kat Dia yg dok tgok kat ats tu . x takot azab bila dh dijemput kembali kat Dia nt ?? Dia dh bg cara yg halal . kenapa x tima ?? x percaya ?? mai nk gtaw .

seperti yg tertulis tajuk entri kali ni . gantung . nikah gantung . atau dlm bahasa arab disebut nikah khitbah sebenarnya bermaksud pernikahan dimana pasangn pengantin adam dan hawa tidak duduk serumah dlm satu satu tempoh masa yg ditetapkan hasil persetujuan bersama  antara dua pihak . tanggungjawab pemberian nafkah oleh suami juga diringankan dan bole dilepaskan .

dlm kata lain , majlis akad nikah diadakan terlebih dahulu tapi majlis walimatul urus [kenduri kawen] diadakan kemudian . penangguhan majlis walimatul urus tersebut bole hingga menjangkau tempoh beberapa tahun lamanya . 

akan tetapi , rukun rukun perkawenan spt biasa perlu diikuti iaitu  perlu ada :
✿✿ suami
✿✿ isteri
✿✿ wali 
✿✿ saksi 
✿✿ akad [ijab dan kabul]
tidak ketinggalan juga , mas kawen juga perlu dibayar . utk hantaran , bole ditangguhkan dulu .

sebab sebab biasa nikah khitbah ini dilaksanakan adalah :
 ♥ suami masih tdk mampu menyara sepenuhnya kos hidup isteri seperti , rumah , pakaian , makan minum  dll . 
 ♥ kedua dua pihak masih lagi bergelar student [ masih belajar]
 ♥ masih belum bersedia memberikan komitmen sepenuhnya dlm menunaikan tanggungjawab berumahtgga .

setelah majlis akad nikah berlangsung , kedua dua pasangan perlu tinggal secara berasingan sehingga benar benar bersedia utk memikul tggjawab sbg suami dan isteri . pda kebiasaannya pasangn spt ini akn tggl dirumah ibubapa masing masing . 

tujuan nikah khitbah ini adalah utk mengelakkan berlakunya zina dan kelahiran ank luar nikah . hah . nmpk . betapa memahaminya agama kurniaan Allah swt kan ?? setelah kedua dua pasangn nikah melalui nikah gantung , berdating , bertemu dan bermesra adalah halal dr segala sudut . malah , klau melakukan persetubuhan sehingga melahirkan zuriat pon tak salah dan tak haram uwkey ! ank yg dilahirkan adalah ank yg halal .

wlaupon namanya gantung , ampa tetap psangn suami isteri yg sah kat sisi agama Islam dan undang undang kerajaan . mcm mama n papa ampa jgak la k .

hah , pecaya x ag ?? Islam itu agama yg mudahkan . x menyusahkan pon . ampa ja suka cari jln susah n merumitkan diri ampa . also , suka heret diri niri  msuk club setan . 

so sekarang . meh kita gantung ramai ramai . 
SAY NO TO ZINA !!
SAY YES TU KHITBAH !!
^_____^





aip , dimana ada kekasaran bahasa , harap dimaafkan .
harap entri kali ni , bermanfaat buat ampa n sya k .
selamat beramal .
^_________^ 

assalammualaikum .
*terima kasih sebab sudi baca entri yg x seberapa ini*



No comments:

Post a Comment