✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Wednesday, 29 May 2013

miskin dan mewah ilmu :)





bila saya bersuara .
tak bermakna saya rasa diri saya bagus dan cerdik sampai kelangit .
saya saja betul segala benda .
saya mengajar anda semua itu dan ini .
rasa bangga hal saya itu dan ini .
salah , saya bersuara hal dan alah yg saya rasa saya perlu bersuara .
saya bersuara untuk menegur dan nasihat .
bukan menunjuk alim bukan riak dan takbur .
sebab saya sedar ,
ilmu saya hanya dihujung jari kaki .
tambah pula nk riak alim dan berilmu tinggi , tidak sama sekali .
sesuai jugak dengan fenomena negara kita .
' bebas bersuara '
jadi
bukankah saya ada hak utk bersuara dan menyuarakan pendapat saya ??
salahkah saya ??
salah kah bila saya berkata kata dan menidakkan perkara alah yg sepatutnya ??
saya tidak menghasut , saya x buat kekecohan apatah lagi rusuhan dan ancaman .
dan .
bila saya diam .
bukanlah bermakna saya jatuh terperosok atas lantai bumi dgn kebodohan dan kejahilan yang keji .
hanya mengangguk dan mengiakan tanpa peduli apa yg jadi .
bukan kah sifat manusia tu ' ingin mengetahui ' dan ' mengkaji ' .
saya cume terdorong dgn keinginan ini .
begitu juga anda kan ??
kita selalu menilai dari apa kita nampak ,
tapi x pernah nak berusaha untuk mendekati dan memahami
apa sebenarnya yg berlaku dan atas alasan apa perlakuan tersebut terjadi .


ramai yg cakap .
" saya x sempurna tapi saya usaha utk sempurna dan puaskan aty semua "
x perlu kita belajar nak jadi sempurna utk manusia .
berusaha menjadi sempurna and so on .
belajar ja jadi hamba Illahi yg kaya peribadi utk layak menjadi kekasih hakiki .
dan
berusaha jaga ALLAH , ALLAH sentiasa jaga kita balik .
berhenti berusaha jadi sempurna utk manusia lain .
sebab .
jadilah sesempurna mana pon .
manusia tetap dgn perangai dan sifat x penah berpuas hati dlm semua perkara .
this my opinion .
repeat .
MY OPINION .
alasan saya dgn bg contoh mudah
dan dah mmg jd lumrah setiap ary .
contohnya :
facebook dan twitter 
tgk la , bila kita dah fikir sematang mana dan secerdik mana pon
utk bt status  , tetap ada yang tak puas aty , kondem sana sini .
bila tulis status x matang , ikut hati n so on , tambah tambah la
kena hentam .
bila tulis hal agama , kena kondem jugak .
katanya , ilmu pon baru hujung kuku ,
nk mengajar orang yg dah khatam ilmu tinggi dan punya degree dan phD.
nk berlagak pandai tak sedar diri .
nak publisiti , kononnya diri yang terbaik atas bumi .
nampak sifat manusia ni ??
dah mmg dari azali dijadikan sifat begini .
so ,
bt pa nk belajar sempurnakan diri .
sebab sifat dengki dan x puas hati , xkan penah mati . 

saya pernah dgr ceramah dr seorang alim .
katanya pada zaman Rasullullah .
ada sahabat pada zaman tu ,
dia berkata
" aku lebih tua pada engkau anak muda , ilmu aku lebih mewah ,
segala ilmu telah ku khatam , hidup juga berjaya ,
 engkau baru berilmu hujung kuku , baru senafas di atas bumi ,
mengemis pula di jalanan , sudah pandai nk riak dan mengajar aku "
lantas terdengar oleh seorang ilmuwan tersohor
balasnya :
" ilmu dihujung kuku tidak bermakna tidak boleh menegur dan mengajar org yg lebih tinggi ,
kerana ilmu mewah yg dimiliki bukan lah sempurna dari mula sampai habis ,
ilmu dhujung kuku mungkin sudah  paham n mengenali sesuatu perkara yg tidak ilmu mewah perolehi ,
darjat miskin dan mewah ilmu bukanlah alasan untuk dihina dan dicerca ,
yang mengemis tidak semuanya hina
dan yang mewah dan berjaya
tidak semuanya mulia "

maaf andai ada salah saya mengenai cerita ni .
saya hanya tulis semampu dan seingat saya saja .

takpa andai dicerca manusia ,
tapi jangan dimurka ALLAH .
takpa andai dibenci manusia ,
tapi disayangi dan dikasihi ALLAH .
jangan sedih dengan manusia ,
kerana gembira menjadi kekasih ALLAH itu indah .










ni ja entri kali ni .
selamat beramal .
dan menjadi kekasih Illahi .
assalammualaikum . 

Monday, 27 May 2013

breast cancer .



" breast cancer " .
9 / 10 gadis & wanita kat malaysia ni ada breast cancer .
x caya tapi tu la realitinya .

* just nk share info
sebelum terlambat
dan
hope dapat membantu sebelum terlewat 

tanda awal kanser :-
| perubahan rasa dekat payudara / puting
|ketulan / perubahan ketebalan payudara / bawah ketiak
|puting terasa tegang/ sakit
|perubahan saiz/bentuk
|puting kedalam/terperosok
|permukaan kulit payudara bersisik/merah/bengkak/kasar/berliang spt buah oren


risiko kanser :-
|sejarah keluarga : terdapat ahli kelurga yg pnh mengalami . so , nana sarankan , bek p cek genetik (BRCA1/BRCA2 dll ) cepat cepat sebelum terlewat . cegah kan lebih baik dr merawat .
|kesuburan dan sejarah haid : mengalami haid pada usia yg terlalu awal/tidak mempunyai anak/menopaus pd usia lewat
|mengambil terapi hormon menopaus lebih dr 5 tahun
|obes setelah menopuas
|kurang aktif dan tidak bersukan
|minum arak

*klau ada bnda bnda alah kat atas di kat diri , cepat cepat p periksa naaa

benigna : tidak bahaya , ketulan lembut , licin , bulat , boleh bergerak gerak .
ketulan yg x jelas bentuk , melekat dlm tisu payudara , berkemungkinan besar adalah kanser .

ekceli , punca sebenar benarnya semua kanser , kurang vitamin B17/amygdalin .
so , ubat nya adalah ambik vitamin ni .
vitamin ni ada dlm biji aprikot , daun sireh , buah buah berry , anggur , epal , kacang hijau , ubi kayu , keladi , durian belanda n segala jenis ulam .


so , cmna ??





 

that's all .
harap membantu nuh .
assalammualaikum , byebye .






i one of them ,
i sufferers benigna ,
in treatment ,
may ALLAH swt protect me ,
and
i survived .
aamiin . . .

Sunday, 26 May 2013

mengejutkan !!







hyep bloggie !!
a few minute ago .
something yg aku xsangka sangka kan .
selepas beberapa lama aku dok follow fb n ytube channel dia .
lepas diperkenalkan MSMY dgn video anak beliau .
malam ni , ALLAH berikan aku nikmat gembira .
dengan detikkan hati dia add aku kat fb .
asa bangga n teruja owkeyy !
aku kagum ngn semangat perjuangan idup dia .
dengan anak anak dia yg comei .

TQ abg lepat coz add n sembang ngn kami .
kami tgu perbualan kita yg selanjutnya .
tu pon klau dia berkesempatan balas balik chat yg aku bls utk 1st chat dia antaq tu .

dia add aku .
tapi dh app ,
baru gatai nk prt sc . :P




1st chat dia antaq pas add aku .
ekceli .
aku tnya dia pasai tempat dia study dlu .
pastu aku padam ,
sb asa malu wlpn kat dia x blh pdam .
wakaka .
tapi best sebab dia da respon utk chat aku tu .
aminah & azali .


sebenarnya ,
aku xtaw papon kisah hidup dia .
sampai la MSMY bg aku video anak abg lepat .
azali n aminah .
lepas tu .
aku korek korek semua hal dia .
sampai aku taw bnda yg penuh .
pastu x lama pastu .
aku cita dekat ibu n abh aku hal abg lepat .
then , mulalah kisah .
abah cakap .
abg lepat junior dia masa dekat pusat latihan belia peretak .
then , abg pun cita la hal abg lepat ni .
dia bek , bagus n cita kisah hidup dia setakat abah aku taw .
then , apapun yg abah cita semua betul mcm kisah abg lepat .
ekceli aku kagum ngn semangat hidup dia yg kuat .
dan sikap jujur dia dlm semua bnda .
semoga hidupmu diberkati Illahi .
dan terus tabah menghadapi jalan dunia yg berliku ini .







KRONOLOGI KES ABG LEPAT ( ISMAIL ARIFFIN ) :-
-Perkahwinan dahulu antara Ismail Arifin (Lepat) dengan Jane Brummit @ Aishah Jane Abdullah mendapat zuriat (seorang anak yang bernama Sunni Sazali yang dilahirkan di Malaysia)
Februari 1996 – Aishah larikan Sunni ke England kali pertama sebelum Lepat membawa anaknya ke Amsterdam dan kemudian pulang ke Pulau Pinang pada bulan Oktober 1996

-Pada 1 April 1997, mahkamah berkenaan mengeluarkan perintah membenarkan Aishah bertemu Sunni setiap pagi Sabtu di pekarangan Balai Polis Lebuh Pantai, Georgetown selepas rumah tangga pasangan itu mengalami keretakan

-5 Julai 1997 – Sunni dilarikan Aishah buat kali kedua semasa dalam Custody Makhamah Syariah Pulau Pinang dengan menyeberangi sempadan di pintu Bukit Kayu Hitam
Kes ini menjadi rumit kerana keluarga Jane Brummit berjaya mendapatkan perintah Mahkamah Crown di Winchester pada Ogos 1997 supaya Ismail Ariffin memulangkan semula Sunni. Jane kemudian pergi ke Malaysia bagi mendapatkan hak penjagaan ke atas Sunni daripada Mahkamah Syariah Pulau Pinang. Kes penjagaan anak itu ditangguh pada bulan Jun 1997.

-Pada laporan akhbar 18 Mac 2010 (berita Harian), melalui kenyataan Ketua Polis Negara pada masa itu polis tidak pernah menutup kertas siasatan kes bekas isteri pelukis potret, Ismail Ariffin atau Lepat, Aishah Jane Brummit yang melarikan anak mereka, Sunni, ke England, 13 tahun lalu
Tiga belas tahun lalu, Aishah melarikan anak hasil perkongsian hidup dengan Lepat, 42, selepas pertemuan dengan anaknya atas perintah Hakim Mahkamah Syariah Pulau Pinang, Othman Ibrahim.
Pada 1 April 1997, mahkamah itu mengeluarkan perintah membenarkan Aishah bertemu Sunni, setiap Sabtu di pekarangan Balai Polis Lebuh Pantai, Georgetown. Namun, Aishah mengambil kesempatan itu untuk melarikan Sunni ke England menerusi sempadan negara di Bukit Kayu Hitam.

-Ketika itu, polis menjalankan siasatan kes berkenaan mengikut Seksyen 363 Kanun Keseksaan, iaitu culik daripada penjagaan yang sah dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga tujuh tahun.











that all !!
assalammualaikum !!

Sunday, 19 May 2013

if .






andai saja keberadaan aku ni just menyakitkan semua orang .
so ,
its good for everyone if i go , rite ??
maybe . . .
hv a nice n happy life without me .
and if i wast the thing that make them happy .
they will came to me .
yea , maybe they will come .













taktawtajukpanakboh.



idup ni susah kan , klau nk puaskan hati orang .
bila kita puaskan hati org .
hati kita yg terluka .
bila kita puaskan hati kita .
hati orang plak terluka .
i'm try my best utk jd manusia yg manusia len senang .
jadi manusia yg manusia ken tima ngn senang hati utk isi diri depa .
but .
the true is . . .
i'm bad .
ang became more worst .
and make everybody got angry n hate me .
bcoz of that .
saya pon benci diri saya .
why ? why diyana ?? kenapa trok sgt hang ni haa !!
cakap macam h**** !!
u are shitt !!
i hate my self more than i love my self .
apa yg aku buat semua jadi masalah .
semua jadi pemusnah dri aku niri .
kenapa !!
pa salah aku .
bila aku diam , aku sakit .
bila aku bersuara .
people will say .
i'm arrogant .
bongkak dengan kesenangan yg aku tebai muka raih kat org .
meluat , benci .
semua serba x kena .
bila aku pendam , aku diam srh aku cakap .
bila aku cakap , n terang apa yg aku senang .
aku kena maki kena hamun .
aku kena kata mcm mcm .
aku xtaw la nk cakap pa .
aku cakap salah .
aku x cakap salah .
aku buat x kena .
aku x buat x kena .
which way i should be and dont ??
tell me .
y its be too difficult to me haa !!
owk , what ever .
x guna cakap n hina diri mcm mcm .
maybe . yeah maybe .
there nothing can change anymore .
i have to accept this .
and .
go on with my life .
with a statement that i admit dgn x rela hati a few minute ago .
yeah , aku manusia boddo yg nama diyana ni :
MEMANG BONGKAK DAN BERLAGAK PANDAI ,
SUKA BT CERDIK ,
MENGAJAR ORANG2 YG MENGAJI TINGGI ,
PADA AKU N TUA N BAGUS N PANDAI ,
ALMAKLUM LA ,
RASA MEGAH N HEBAT BLH DOK UMA GOYANG KAKI .
MUKA TEMBOK MINTAK SEDEKAH KAT ORG UTK HIDUP !!
































owk , aku turut semua kemahuan .

Saturday, 18 May 2013

duit duit duit .

salam n hyep . dah lama x taiping . huhu . bukan xdak bnda nk taiping , tapi , malas .
tambah tambah bila kepala serabut sekarang ni .
almaklum la , dunia la ni , menguik sana duit , menguik sini , duit .
masya ALLAH . dit saja saja .
sekupang tu , supa xdak nilai pa dah la ni .
x boleh buat pa ngn sekupang .
aish , penat ngn duit ni .
nak dapat , kena p korek lubang merata .
tapi bila nk habeh , sekali kelip mata ja .
zero !! there are nothing left anymore la . . .
kena p korek lagi lagi lagi n lagi .
huh !! penat .
kalau la duit tu cuma daun .
mesti aku tak susah mcm ni .
xyah mintak simpati merata , cari dit yuran n dftr masuk bljr .
x perlu tebai muka pinjam dit utk hidup .
segalanya skg yg jadi TAK PERLU .
dan .
aku hidup  tersenyum gembira tanpa simpan jiwa yg berduka dlm diri .

aku yakin ,
aku mampu tempuh halangn bnda alah ni  kelak .







ya ALLAH , lapangkan lah jlnku menuju kejayaan dunia n akhiratMU .
teguhkan hatiku agar terus bersabar menjalani liku kehidupan duniaMU .
kentalkan jiwaku untuk terus berdiri kukuh di atas jalanMU yg benar .
dan
kuatkan diri ku luar dan dalam dari kepesongan yg membawa ke jln murkaMU .
maafkan aku bila aku selalu mengadu n merungut kepadaMU atas segala ujian yg Engkau berikan .