✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Friday, 28 September 2012

ketentuan-NYA .




tak semua yg kita sayang , penah gembira , 

penah bahagia kekal menajadi milik kita .

ALLAH ambil apa yang dalam genggaman kita ,
 


sebab Dia , nak buka tangan kita untuk terima benda ,

yg lebih baik dan bermakna dr apa yg pernah kita miliki .


bersyukurlah dengan ketentuan-NYA .


Saturday, 22 September 2012

terasingkah kita ?





semua orang ingin n ada niat dlm hati utk berubah . mksdnya , change from bad to good , and from good to finest . kita mesti selalu dengar atau  cakap kat diri sendiri :

"eh , aku nk berubah jadi baik la "
samada dri rakan terdekat , diri sendiri , ahli keluarga atau org sekeliling . ya , sebab fitriah kita , manusia yg sukakan kesucian dan kebaikan , asal usul kita juga dr tempat yg suci , iaitu , dari Jannah ( syurga ) , tempat paling suci dan indah . 

tapi , bg sy , kita semua sudah pon dlm proses perubahan .
" eh , yaka , apa facts nya ?? "
ya , kita perlu sedia maklum , yg dunia ni sedang berubah . cuma yg lainnya , dunia ni tengah berubah menentang fitrah manusia . perlakuan yg mendatangkan dosa semakin meningkat , mcm tu jugak jenayah . jelas lagi bila perlakuan maksiat tidak lagi asing , dimana saja dlm pelusuk dunia ni , mesti ada berlaku maksiat . yg ingin buat kebaikan pon , lagi takut pada pembuat jahat  , tidak pada ALLAH .
atas facts ni , individu yg nk berubah pon , asa diri tersangat kerdil dan x bersedia . kes ni , sebab depa rasa jalan yg depa nk lalui bertentang dengan fitrah jalan kat dunia ni . senang cerita , jln nk p arah kebaikan n jln dunia ni bukan lorong yg "one way" .

rasa takut utk ubah ke arah kebaikan ni , akan jadi dekat manusia yg takut diri dia " dipulaukan " atau diasingkan atau dipinggirkan oleh manusia len . kes ni jadi dekat manusia yg hidup utk dunia semata mata .

sy pon penah rasa dan sedang rasa jadi " depa " kat atas ni . hidup terlalu utk dunia . xmaw nk jadi asing kat dunia ni , yg rata rata nya , beragama islam tapi x amalkan cara hidup islam . astafirullah hal hazim .

" come on la , mana hot pakai n cakap n peragai mcm ustaz / ustazah ni "

tapi dlm hati ni , memberontak ckap :

" aku bukan di jalan yg betul "
hidup mmg enjoy , tapi , mcm ada yg x sempurna n x kena . kenapa ?? sebab kita hidup menentang fitrah asal usul kita . mcm " takut dgn bayang bayang sendiri "
klau berubah ikut fitrah ni  asing kat dunia ni , percayalah ALLAH akn bersama kita yg asing ni . sebab yg cipta fitrah kita tu kan ALLAH , bukan dunia .


Daripada Abu Hurairah r.a., "Islam mula tersebar dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali dagang asing. Maka berbahagialah (beruntunglah) orang yang bersama Islam ketika ianya asing”. 
[HR Muslim]

persoalannya :

" mcm mn kita nk dpt kekuatan utk berubah . . . ? "
jawapan sy senang ja :
" cari ALLAH s.w.t. , berubah lillahi ta'ala . sebab ALLAH , sebab DIA sumber kekuatan kita . bilamana kita rasa dunia ni tgh ejek kita n hina kita sebab berubah melawan fitrah dunia yg "one way" ni , kita muhasabah diri kita , tanya hati kita , kita hidup utk ALLAH atau utk dunia . . . ??
 
tapi renungkan persoalan ni , cari jawapan yg sebenarnya :
" adakah jalan kita ni , mengubah diri kita sendiri atau kita yg jd mangsa perubahan dunia ni . . . ? "   



assalammualaikum .

oh dear .

oh world , if u need me .
 
pliz ,
 
be nice to me .
 
if u dont want me .
 
dear ALLAH ,
 
take me to the Hereafter .
 
i dont want to stay life in this sadness .
 
but ,
 
i will continue to be patient and strong ,
 
waiting for happiness .
 
because ,
 
as i know ,
 
there is wisdom behind this tragedy .
 
 
 
 
 
 
 
 
and you ,
 
when i say dont like it .
 
it not mean i hate it .
 
why it so diffucuilt to you , haa ??
 
it just a simple word to life in happiness .


















berhenti ggu sy dgn masalah yg x berfaedah ni .
juz waste my time .
 

Thursday, 20 September 2012

andai itu takdirnya .

abang , andai mimpi itu takdirnya .
nana , insyALLAH akn redha dgn apa yg jadi ,
walaupn time tu nana sempat jadi ibu amer kita ataupun x .
nana akn egt segala nasihat n pesan abg ,
akan egt semua tunjuk ajar abg dekat nana .
nana akan doakan yg abg sempat laksanakan semua impian n cita cita abg ,
sebelum abg dijemput kembali .
pasal study tu , xpa , jgn sedih n fikir sgt k .
abg dh usaha yg terbaik , setakat tu ja abg mampu ,
nana yakin , mama n baba n semua famili abg akn faham .
again , mcm biasa , nana minx mf utk segala kenakalan n kedegilan nana kat abg .
halalkan semua makan minum , harta benda , kasih syg , ilmu , semuanya la k .
byk doa taw . insyALLAH , ada hikmah sebalik semuanya .
ALLAH ada rancangan yg baik utk hambaNYA .
pasal peganti abg ka , apa apa ja la .
sincerely , xpenah nana fikir pon semua tu .
andai bukan abg yg jadi imam nana , 
nana maybe xkan cari sapa dh . bia terus idup ngn memori abg .
sebab . . .
i truely love u .
hanya ALLAH ja yg taw segalanya .
tima kasih utk segalanya k .
selagi ada nyawa pd jasad yg kerdil ni . nana akn stay forever kat sisi abg .
x kira time susah ataupon senang .



salam sayang .
nana

Wednesday, 19 September 2012

stop judge !!

assalammualaikum .
alhamdulillah , dapat bangun lagi pagi utk melihat keindahan ciptaan ALLAH swt .
semoga kita berada di jalan yg benar dan lurus diatas landasan yg mendapat redha ALLAH swt .
mcm mcm jadi dlm kehidupan ni kan .
ada suka ada duka .
tapi andai kena caranya pasti kita dapat menepis apa jua dugaan n musibah .
andai diri kita terkena musibah , jgnlah mengeluh .
sebab musibah tu yg ajar kita lebih berhati hati utk hari esok sehingga dijemput kembali .
tapi andai kata bahagia yg menjelma , kita jgnlah leka dan lalai pulak k .
entry kali ni nk ckp hidup lagi .
bukan pasal hidup diri sendiri ja , tapi org lain jugak k .
sejak semenjak ni asyik baca tweet n status yg mcm mcm bagai .
kekadang timbul rasa pelik , kekadang tumpang bahagia .
mcm mcm la kan .
nama pon hidup , x hidup xda la semua ni kan ??

bagi sy senang ja klau nk hidup kat atas dunia ni dgn tenang .
xpayah peduli n sibukkan diri kita ambik taw apa yg org cakap n apa yg org buat kat belakang kita , atau saja saja p korek korek hal hidup org . than , kita xkan sakit hati n rasa x senang apa apa kan ?? am i right ??
simple kan hidup tu ?? tapi kita sendiri yg wat hidup tu jadi rumit n seksa diri n hati kita sendiri . saja suka cari penyakit nk bagi hati tu sakit n otak tu psiko pikiaq peragai org yg langsung x bg untung tu awat kan ??
klau ampa ampa n ampa x p korek korek hal org tu , ada nk sakit hati ?? xkan ??
so , pikiaq la nuh niri .
sendiri cari sakit pastu dok maki maki plak hamba ALLAH tu sana sini .
kekadang hamba ALLAH tu sendiri xtaw apa salah n silap dia yg kena maki n fitnah berganda ganda tu .
sekali hang maki dia , satu titik hitam kat hati , berkali kali hang maki n cemuh dia , 
bapa titik hitam ada kat hang , tu baru seorang , klau dua tiga orang ??
x terasa gelap ka hati tu ?? astafirullah hal azim .
saya bukan nk cakap atau berlakon seolah olah saya ni perfect ,
alim ,solehah , tudung bagai selimut , baju bagai baju gajah ,
 tapi i learn from my mistake n belajar dri pengalaman .
oleh sebab tu , sy pon nk buka mata hati , mata mata , segala mata anda semua yg ada utk tgk salah diri .
bukan tunding jari kat mana mana hamba ALLAH yg lain bila ada salah .
egt , satu jari tunding dekat org lain , empat lagi patah balik . that all .
 so , kat hati sapa yg baca entry ni n timbul salah sangka or fitnah kat hati tu .
bek lupakan k . maybe sy xtaw , tp ALLAH taw .
deal kan ?? benti jugde orang la .
saya bukan nk cakap saya x penah wat taw mcm tu , penah .
tapi bila satu malam pada ramadhan yg lepas , sy g hadirkan diri utk qiamulai kat surau ,
time tu , sy pikiaq segala apa yg sy buat .
dan sy sedar n berazam utk x wat dh . perbuatan tu salah .
satu kita judge buruk orang , sembilan lagi jugde kita buruk .
so , nk ka org jugde kita buruk ?? xnak kan ??
so , stop judge org . perbuatan tu bukan bwk kita dekat istana yg indah tapi lautan api ja .
bagi org yg terkena perbuatan y x ilmiah ni , sabar k .
xpayah balas balas . sebab org yg bersabar dgn cacian ni adalah org akan menang kat akhirat nt .
pikiaq mcm tu ja k . xpayah susah hati pikiaq hal depa ni .
x guna pon , nyusah diri ja .

owk , ni ja kut , andai entri ni bahasa sy kasaq n melampau ka apa .
saya minx mf k . biasa la , no human is perfect but better than human with devil look .

  
assalammualaikum .
again , minx mf .
ampunkan sy hamba kerdil ini .
^^




  



Tuesday, 18 September 2012

ngeri dan tragis .

assalammualaikum .
owk , nk story pasal mimpi semlam .
egt nk diam kan n sembunyi sorang sorang , tp x bole la .
asa x tenang n takot bila teringat balik .
mimpi pasal azab kat neraka .

tapi org dlm mimpi tu bukan diri sendiri .
tapi manusia manusia yg sy kenal .
sy share bukan sebagai ugutan ka apa .
niat sy cuma nk bukak mata hati n segla mata anda semua .
tu ja nah . n xdak nk cari publisiti murahan .
owk , mai nk cerita hal mimpi azab tu .
dlm mimpi tu , depa ni ada yg tgh mkn hati sendiri .
ada yg mkn ulat n kala jengking .
ada yg kerat lidah ni .
ya ALLAH , seyes takot wei .
xpenah mimpi mcm ni .
ada yg sorg ni ,
dia kena minum ayaq pa ntah la .
pastu kuar nanah kot mulut n ulat kot hidung n telinga dia .
semua yg wujud dlm mimpi ni ada depa ckp mcm ni :

"ya ALLAH , aku mohon bg aku balik kat dunia , aku nk minx ampun kat simpulan tu ,
aku nk mengaku slh aku , aku nk bartaubat padaMU "

"apa salah aku , aku x penah wat salah dekat dia , napa hukum aku"

"aku mengaku , fitnah tu aku reka utk jatuh kan dia , aku nk org benci org nama simpulan tu"

astafirullah hal azim , jujur ckp .
masih terngiang ngiang benda tu kat mata n telinga aku .

nak kata diri berdendam ngn depa ni , secara jujurnya xdak pon la .
wlaupun taw apa yg depa ni dok tikam kot belakang . 
fitnah n salah apa yg depa wat .
nk kata sebab badan lemah , pon xtaw la .
asa owk ja wlaupn kesihatan x bapa nk ok kan .
adeh , apa maksud mimpi ni haa ??
apapon , sy doa org org yg wujud dlm mimpi tu ,
dapat hidayah n sempat bertaubat pada ALLAH .
datang lah minx mf n mengakulah slh ampa kat org .
walaupun ampa yg baca ni xdak slh ngn sy .
tapi ampa da slh kat org len kan ??
p la ngaku slh n minx mf .
x jatuh maruah ampa aih .
owk , asa xmaw malu ka , nk terima azab kat neraka ??
muhasabah diri nah .

sy rasa , sy dh abeh jumpa semua yg sy pnh wat slh  n minx mf serta halal kat semua .
harap semua dpt maafkan n halalkan dgn ikhlas .
klau da yg x maafkan nk wat cmna kan .
tapi bg pihak diri dah terlepas .
ampa tgung la klau ampa rasa ampa mampu masuk syurga dgn wat mcm tu k .

owk . 
lagi sekali ,  minx mf utk semua n minx halal ats segalanya .
terima kasih .

assalammualaikum .
^_____^

Friday, 14 September 2012

siapa qiran ??

assalammualaikum .
semoga hidup kita semua dlm rahmat ALLAH .
dan berada di jalan yg lurus .
semoga sihat sihat semuanya k .
owk , lets share some ilmu yg baru sy bc pg td .

entry kali ni tajuknya .
SIAPA QIRAN ?
qiran ialah kembar semula jadi manusia yg diberikan oleh ALLAH kepada kita .
qiran adalah kembar yg wujudnya utk menghasut kembar manusianya ,
melakukan kejahatan yg dilihat pada pandangan manusia 
perkara itu adalah baik n tidak berdosa .
seperti mencuri , melakukan zina , meninggalkan solat , melakukan maksiat dll .
 
oleh itu , ALLAH juga kirimkan malaikat sebagai pendamping yg setia 
bg naturalkan kembali diri manusia .
ia juga menasihati untuk melakukan kebaikan n menjauhi larangan .
bukan sahaja manusia , nabi juga ada qiran .
tetapi qiran nabi MUHAMMAD s.a.w , adalah muslim .
dia hanya menasihati Rasullullah utk melakukan kebajikan dan ibadah .
manakala qiran yg mendamping kita pula ialah kafir .
 
dengan atas sebab itu , 
kita sendiri harus memutuskan yg mana satu kita harus jadikan sebagai sahabat dan lawan .
kerana memilih adalah hak diri masing masing .
so , renung renungkan . 
selamat beramal .
 
salam akhir kalam .
 
 
 
 

Wednesday, 5 September 2012

human with devil look .

assalammualaikum .
semoga awak awak semua yg bek bek ni hidup aman damai k .
owk , kali ni , xnak karut karut panjang panjang , 
nk straight to the point .
bagi hati puas dude .
org ckp , klau ada apa apa ngadu kat ALLAH .
yeah , i hv do it .
tp dlm masa yg sama , nk luah kat blog yg x seberapa ni .
what annoying ?? lantak la , fb aku .
sapa srh hang tergegeh mai bc kan .
haha .
jahat ?? bek jahat tp jujur , dr bek tapi munafik mcm hang . haha .
xpa , aku paham , mn da org nk ngaku dia jhat . haha .
xpa , hang hang n hang , mmg perfect n terbaik dr lautan api . haha .
astafilullah hal azim . aku baru ja dlm progress utk tranformation nk jd yg lebih baik .
ampa ni la , osak iman aku betui la .
ampa rosakkan iman ampa niri dh la , jgn bg org sekali .
laa , ckp xnak karut , tp terkarut plak lebih lebih .
owk owk .
meh nk cakap bg ampa bukak mata luas luas ckit .
napa aku wat tajuk mcm tu haa ??
sebab aku nk ckp hal org yg mcm tu .
bila syaitan  bertopeng manusia , kita bole beza ka ??
dia tu manusia / syaitan . x kan ??
yeah , sebab tu la kita terkena mcm mcm benda n terpedaya .
pergh , nk habaq kat hampa la kan , tobat seronok wei .
bila manusia yg KITA PANGGIL KAWAN , rupanya musuh dlm selimut .
perghh . hati menari nari gembira tersangat sangat .
apa perasaan ampa la kan ??
bila kita tnya manusia yg nama kwn td ni , da pa yg x puas aty , srh ckp jujur ,
sebab niat kita mmg betui betui ikhlas nk jga hati dia n nk ubah diri bg dia 
selesa nk kawan ngn kita , dia jawap xdak pa , semua owk , kira settle da pa x kena dgn alasan xmaw gdh .
tgk tgk , belakang kita , belunguk taik dia tabur .
seronok sgt sgt kan ??
terasa bahagia disitu .
nih , wei !! hg cakap aku playgirl , bajet hot , 
buat buat seruapa aku bek .
hg tu aku ka ?? diri aku ni , diri hang ka ??
ada bukti ka wei ??
aku cukup begang manusia mcm ampa . bila org tnya xmaw ckp .
pastu dok boh taik . apa masalah ?!!
aku dh ckp , x puas hati apa apa , tegur ja aku .
aku bole tima n jga bg x buat slh dh .
ni dok tikam aku kot belakang . klau hang tu x pnh mkn secamca ngn aku , 
au x ksh sgt , ni msalah pnh makn secamca ngn aku .
egt wei , doa org teraniaya tu , ALLAH makbul cukup cepat . sesangat cepat nah .
aku doa ampa dpt hidayah la nuh . bkn hidayah manusia nah .
ni hidayah , jln lurus utk menuju redha ALLAH , bkn takat hidayah .
also taufik yg akn utuhkan lagi iman ampa ampa ni supaya x ikut syaitan dh .
besa la , aku paham , bnda yg indah org ni mmg ssh nk ikut .
yg huduh huduh tu dia nk ikut sgt .
xpa wei , buat la tahana kat aku selagi ampa mampu k .
nanti aku mati ka , ampa mati ka , x bole dh wat tahana kat aku kan kan ??
sekarang buat la puas puas .
xpa , aku akn terus sabar , sabar n sabar .
sebab apa ??
sebab aku ada ALLAH , n  DIA MAHA ADIL LAGI SAKSAMA .
so , napa aku nk marah marah kat ampa kan  ??
ampa akan tima jugak balasan ampa nt .
sekali kita buat kat org , sepuluh kali kita dpt balasan .
so , juz wait utk tima k . aku bukan la kejam sgt , tp kejam lagi ampa la kan .
sebab jari n mulut also hati ampa tu , dh runtuhkan masjid aku .
nmpk ?? sapa yg devil skg ni ?? sendiri jwp la wei .
aku xkan percaya sapa sapa dh walau sebaik mana pon manusia tu kat aku lepas ni .
sebab yg aku kenal , suma serupa ja .
aku xkata aku bek , x kata aku perfect .
xpenah pon keluar bnda tu dr mulut aku .
aku nk tegor sapa pon , slh papon org wat , semua aku ngaku yg aku pon x sempurna .
betui x ??betuikan ?? adakan ?? cuba p bc balik nah .
tp ampa sendiri yg ckp aku cmtu , thanx a lot k sebab doakan aku mcm tu .
sesangat hargai .
lastly , again . semoga dpt taufik n hidayah dr ALLAH .
ni bukan lakonan , sincere dr hati aku , n sebenar benarnya peribadi aku .
xdak nk fake fake mcm ampa tu k . haha .
alamak , sori k , terlaser plak jari jemari aku .
tp its better dr munafik mcm ampa . hihi .
assalammualaikum , KAWAN YG TERSANGAT PERFECT !!
 


terima kasih sebab hadir n wujud dlm diri aku .
sincere , sikit pon aku x rasa menyesal kenal ngn ampa tp syukur sgt .
sekurang kurangnya , aku dah ada pengalaman n bnda tu bole wat aku lagi berhati hati 
dlm mengenali pe'el manusia . so , aku xkan tersalah pilih n TERKAWAN dgn manusia mcm
ampa dh . ^____^