✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Thursday, 24 April 2014

alasan untuk bahagia

       



Seperti mentari kan hilang
Mengikut jejakku menghapus bayangmu
Teruslah ku membawa cinta
Jauh dariku jauh darimu
Dan tak bisaku mengerti
Semua terjadi harus begini


Kini yang tinggal hanya
Sisa-sisa kisah yang terindah
Dan hitam tiba membawa derita


Sejujurnya masih ada rasa cinta
Yang tak akan putus
Kerna alasanmu untukku bahagia
Seharusnya kau sedari
Separuh jiwaku akan mati 
Yang tinggal hanya
Alasan untuk bahagia...









Wednesday, 9 April 2014

i need romance




a woman has eyes in the back of her head

no

a woman can see not just with her eyes

but with her mind

it didnt matter if what i see now

is my imagination or reality

i was fine

that image didnt hurt me

i was glad that my feelings for him are gone

but i felt so lonesome in a way

the love that eats my hearts out has changed

the love that would burn me forever has been cooled down

the fact that our love has been changed to this point

hurts me so badly

if time goes by

would i forget the pain that i'm feeling now ?

is this really what love is ?

i cant believe that what i believe

what i hope for

and what i love are this weak

i got very depressed

as if no one could even stop me



























p/s : jiwang sat sambil layan korea
:D 

Saturday, 5 April 2014

urine owk urine !














kelas sains sukan . . .

cikgu : " mcm mn kita nk taw badan kita cukup ayaq ka dak ?"

dgn lajunyaaaaa aku jawap ... " kaler ayaq kencin la..klau kunin , x cukup ayaq , klau putih , cukup ayaq la " ... 

pastu semua kaleh tgk aku...tetiba reyuh satu kelas ngn gelak...

cikgu kata " guna la bahasa sopan sikit " ... "owk , urin "...selamba aku jwp blik..


tapi dlm hati...


"arrgghhh ! malu gila , tu la pulun nk jwp sgt "...

start benda tu , cikgu asyik tnya aku ja...naik tension plak aku...nasib aku pikiaq belajaq ja , tapi x sia sia , bila dpt grade 4... aku cinta hg sains !

till we meet again sains .

















aku taw , x lawak pon
ikut suka hati la
kenangan aku ...
rest in peace form 6...
astech , dpt jugak aku  mnuntut ilmu dlm tanah hg ...

Tuesday, 11 March 2014

KAHWIN MUDA .



" kawen muda " topik y sgt klisye kan kat si teruna n dara . 
zaman tok nenek moyang kita dulu , benda ni besa la kat depa .
tapi zaman generasi y y y ni , 
berapa byk berani sahut ??
angkat tgn sikit , nk usha byk mana dk ada .



klau dalam hati tu dh ada niat , 
kenapa nk tgguh atau tpaksa tgguh ??
mungkin sebab selalu jadi kontroversi bla ank muda minta kawen 
salah satu y popular ,
klau x duit atau tgh belajar .
xpyh pasang niat .
" nak bg anak bini mkn , pakai apa ? "
tapi . . .
menurut islam ,
klau nak kaya , kawen lah .
mungkin tak kaya dari segi harta kekayaan .
tapi kaya raya dgn kasih syg , kebahagiaan ,
ikatan keluarga , ketenangan .
jangan dipandang pada harta kekayaan .
tak kemana la semua ni .
ada ja y kaya , harta juta juta .
tapi hati lgsg x tenang n x bahagia .
rezeki ada kat mana mana ja .
cuma kita kena la usaha n cari .


tapi , org moden la ni ,
apa lagi y dipandang klau bukan harta kan ??
nak kawen smp berpuluh ribu nk kena spend .
pala lututnya , mahai nk mampuih .
tinggi sangat maruahnya sampai harga berpuluh ribu , berjuta ya ??
tapi hakikatnya , ramai y dah secondhand skg .
wlpn ada y masih berdara , tapi dh dipeluk , dicium 
dan ada juga y dh pon di ringan ringan kan y lain sebelum suami / isterinya .
sebabnya apa ??
kawennya mahai , jadi , 
zina tu sgt sgt la murah .
no payment bro .
nikah nk kena byr puluh ribu .
klau dapat y betui indah , baguih tip top dr a smp z .
aku rasa si teruna sggp byr mahal mn pon kan .
tapi si teruna pon , klau diri x setinggi mana .
tak yah nk harap bidadari ya .
sebab 
" yang baik buat yang baik "
" yang buruk buat yang buruk "
kan ?
ya , maruah tu mmg sgt penting dan bernilai .
tapi jgn la di ukur dgn wang ringgit .
tapi susah org sekarang ni .
klau murah , di kata belakang .
dah mahai ,dikata mjuai plak .
hoottaaaakknya sgt sukar difahami .
maybe ni juga boleh jadi faktor ramai ank dara tua .
si teruna takot nk masuk minang sebab harganya kot .
jenuh ikat perut si laki sebelum nk bebini .
kenapa kena fikir soal wang bila nk kawen ??
sedangkan nikah tu kan 1001 jalan mendapat pahala n keredhaan ??
sebab terlalu byk ibu bapa melarang ,
kes kes zina , hamil luar nikah , rogol , perkosa ,
suka sama suka , semakin menjadi jadi .
bila dh jadi , anak pulak dikatakan gatai , galak dan disumpah seranah .
jadi , kenapa ibu bapa wajib mpersoalkan wang ?
senangkan Islam tu x penah sulitkan umantnay .

pastu ada jugak , y kata , 
umo 20 ni muda sgt utk kawen .
tapi kita kena egt jugak .
time ni la nafsu dok galak .
jgn jdi kan isu umo , duit n bljr utk nikah .
20+ muda utk kawen , x matang ?
jadi masalah ?
cerai ?
ibu bapa sendiri y dh kawen puluh tahun pon ,
ada jugak masalah kan ??
ada y bercerai jugak kan ??
bab bljr plak .
apa y nk m'ganggu hal bljr ,
nikah gantung .
aku rasa , kapel kapel ni y bt study lingkup .
ya la , 
konon dok memikir , psngn nk dikebas org ,
psngn sakit x blh melawat la ,
psngn dok jauh jauh ,
nk jumpa la , nk dating la .
bila dh kawen , dh tahu bnda hak kita .
so nk pening pening fikir lagi napa kan .
cuba fikir , bertapa nikmatnya kawen msa bljr .
tapi , bila dh bergelar suami isteri , 
kena la sedar tggjawab masing masing .
ibu bapa pon nasihat n bantu mn y patut .
jgn jadi batu api y pisah kan plak .
bila kita x rasa situasi demikian , 
jd kita x tahu keadaan asalnya .
simple !


haa , lagi satu , kawen ni mmg la bukan jalan memuaskan nafsu ,
tapi egt , tercipta manusia tu juga bersama sama dgn nafsu .
jd , setinggi mana pon iman di dada ,
xkan dapat lari dari zina .
zina mata , zina hati , dan minta dijauhkan zina kemaluan .
kiri , kanan , depan , belakang penuh dgn bnda y tarik ke arah zina .
jadi , 
wahai ibu dan bapa kami , 
tidakkah sepatutnya pernikahan kami dpercepatkan 
agar mata , hati dan kemaluan kami terjaga 
dari zina dan fitnah ??
sanggupkah kamu lihat kami dibakar api neraka di akhirat kelak ??


dari mula suami jabat tgn dgn wali 
dh ada pahala ,
suami isteri pelok palaha ,
cium pahala ,
tenung pahala ,
marah sebab tegur pahala ,
kenyit kenyit mata pahala ,
iman solat berpuluh kali ganda pahala ,
pendek kata, semua y buat , dapat pahala .
Allahurabbi , indahnya kawen .

jadi meh la kita fikir balik ,
nk idop tanggung dosa ka ,
nk idup penuh pahala ?

klau dah ada niat , 
teruskan niat ,
teruskan niat dgn hal positif .
xyah negatif n doa y x baik sebelum apa apa .
tu y jd mslh .
betui x ka ?

owk , ni semua pendapat aku , 
apa y aku fikir .
klau ada salah silap , mohon maaf ya .

assalammualaikum !


aku terima nikahnya  ..
:P



Sunday, 9 March 2014

dear , listen to my hearts voice .



dah lama , asyik update ja , 
tapi x publish .
ntah la , mgkin sebab aku terlalu pikiaq hati org .
nanti terasa susah plak kan , kkdg kita tulis , ckp hal org lain .
tapi org y kita x maksud tu y terasa .
so , better aku draft utk simpanan aku ja .
status pon , bila aku tlalu ikut emosi , mmg hangit la pekataan y kuar .
tapi aku akn pdm blik secepat y boleh .

malam ni ibu tegur .
" asyik tulis blog ja , cuba sekali tulis buku tgk "
aku just senyum .

tapi malam ni aku asa mcm nk publish update aku kali ni .
aku bukan nk bersifat childish .
tapi sekadar nk menyuarakan apa y terbuku di hati n persoalan y ada .
aku nk berdrama dgn org y suka berdrama ??
allowed me ??
i dont care .
sy tetap dgn pendirian sy utk update mlm ni .
membentangkan apa y bermain dihati .




dear ladies !
cuba letak diri anda dlm situasi sy hanya utk update kali ni .

ya , awak suka pakwe / tunang / bakal suami / suami awak
berhubung dgn someone y dh berlalu ?
saya ?
SAYA TAK SUKA !
tapi x tahu la klau awk x kisah n suka n blh terima kan .
ya , awak bukan sy .
tapi , sy as gegirl sama mcm awak .
sy rasa mustahil la n susah sgt la nk cri y x kisah kan .
klau ada sebab muhasabah saya blh terima .
tapi klau nk mengimbau bnda y busuk berkubur .
bual dgn ayt mencari phatian .
minx dipujuk .
msg tnya kabar y sgt kerap .
nk dikenalkan pd sy , spa awak tu dulu .
apa motif awk ??
benda dh berkubur , bersemadi la dgn tenang .
kenapa cuba nk korek balik ??
sy perempuan , awak perempuan .

saya pon ada hubungn y terkubur la .
sy pon ada kasih y x kesampaian .
sy ada kawan laki y baik dgn sy .
tapi sy x pnh terfikir nk bhubung dgn depa .
ada hal sepenting mn n semuhasabah mn pon .
sy cuba sebaik mungkin limit ayt n pcakapan sy .
dan kalau blh elak , sy elak 
sebab sy tahu ,
depa ada teman idup y juga sekaum dgn sy .
sy fikir perasaan depa .
sebab sy pn akn rasa apa y depa rasa klau sy kat tempat depa .
tapi bnda ni sgt ssh la nk jadi .
sgt sgt jarang berlaku la .
sebab kita masih ada kwn perempuan y blh jd teman kongsi kan ?
kita ada kakak , kita ada mak , kita ada keluarga .
sebaik baik penasihat , adalah ibu kan ?

saya cemburu ?
saya dh kawal sebaik baik hati sy utk elak dri hati sy tercemar dgn semua ni .
tapi klau ayt dh melebih , bual dh melalut jauh .
boleh awk fikir mcm mn hati sy ?
mcm mn pulak hati awk , bila ditempat sy .

klau x faham lagi la kan .
bayangkan ni kes mak awak .
bekas awek ayh awak dlu dlu tu .
datang mengimbau kisah silam depa dulu .
depa kuar jmpa ka .
bual bnda konon sweet2 ka .
rasa , apa rasa mak awak ?
awak sggp tgk mak awak sedih ?
saya x salah laki taw ,
sebab laki mmg ada nafsu dgn prempuan ,
sy x faham bila kaum sy peragai mcm ni .

awak x rasa besalah ka ?
klau sebab awak 
hubungn org porak poranda
org bergaduh .
dan mgkin juga
blh robohkan masjid org .
tak terdetik ka kat hati awk bnda ni ?
tak terfikir ka awak .
klau bnda y sy sebut ni jd .
x rasa bdosa ka diri awak tu ??
atau 
ada terdetik dlm hati seseorg
utk jdikan bnda y sy sebut diatas ??
sy cuba sebaik mungkin utk bersangka baik .
jd tolong la berbuat baik utk sy juga .

saya tahu , awak pon melenting kan klau kena cmni .
sb sy perempuan 
awk perempuan .
x pyh nk tipu sy .
so , mcm mn dgn sy ?
adakah sy berbahagia ?
ya , sy bukan awak .
awak bukan sy .
tapi ,
awk perempuan , sy perempuan .
sy rasa x susah klau nk faham kan .
x tahu la klau ada y bt bt x faham .

saya , dh habis limit menahan apa y ada dlm aty sy .
dh sebaik mungkin sy susun ayt utk awk .
saya harap ada y faham apa sy bentang pjg lebar mlm ni .

maaf klau rasa sy childish dan terbawa konon rasa cemburu dgn update bnda ni ,
 dan klau ayt sy kasar wlpn sehabis limit sy jga batasnya .
sy cuma nk suara kan isi hati sy .
dan cukup la drama krngn sy utk pendrama pendrama bt mlm ni .
terima kasih .




sejujurnya ,
NDE