✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Tuesday, 11 March 2014

KAHWIN MUDA .



" kawen muda " topik y sgt klisye kan kat si teruna n dara . 
zaman tok nenek moyang kita dulu , benda ni besa la kat depa .
tapi zaman generasi y y y ni , 
berapa byk berani sahut ??
angkat tgn sikit , nk usha byk mana dk ada .



klau dalam hati tu dh ada niat , 
kenapa nk tgguh atau tpaksa tgguh ??
mungkin sebab selalu jadi kontroversi bla ank muda minta kawen 
salah satu y popular ,
klau x duit atau tgh belajar .
xpyh pasang niat .
" nak bg anak bini mkn , pakai apa ? "
tapi . . .
menurut islam ,
klau nak kaya , kawen lah .
mungkin tak kaya dari segi harta kekayaan .
tapi kaya raya dgn kasih syg , kebahagiaan ,
ikatan keluarga , ketenangan .
jangan dipandang pada harta kekayaan .
tak kemana la semua ni .
ada ja y kaya , harta juta juta .
tapi hati lgsg x tenang n x bahagia .
rezeki ada kat mana mana ja .
cuma kita kena la usaha n cari .


tapi , org moden la ni ,
apa lagi y dipandang klau bukan harta kan ??
nak kawen smp berpuluh ribu nk kena spend .
pala lututnya , mahai nk mampuih .
tinggi sangat maruahnya sampai harga berpuluh ribu , berjuta ya ??
tapi hakikatnya , ramai y dah secondhand skg .
wlpn ada y masih berdara , tapi dh dipeluk , dicium 
dan ada juga y dh pon di ringan ringan kan y lain sebelum suami / isterinya .
sebabnya apa ??
kawennya mahai , jadi , 
zina tu sgt sgt la murah .
no payment bro .
nikah nk kena byr puluh ribu .
klau dapat y betui indah , baguih tip top dr a smp z .
aku rasa si teruna sggp byr mahal mn pon kan .
tapi si teruna pon , klau diri x setinggi mana .
tak yah nk harap bidadari ya .
sebab 
" yang baik buat yang baik "
" yang buruk buat yang buruk "
kan ?
ya , maruah tu mmg sgt penting dan bernilai .
tapi jgn la di ukur dgn wang ringgit .
tapi susah org sekarang ni .
klau murah , di kata belakang .
dah mahai ,dikata mjuai plak .
hoottaaaakknya sgt sukar difahami .
maybe ni juga boleh jadi faktor ramai ank dara tua .
si teruna takot nk masuk minang sebab harganya kot .
jenuh ikat perut si laki sebelum nk bebini .
kenapa kena fikir soal wang bila nk kawen ??
sedangkan nikah tu kan 1001 jalan mendapat pahala n keredhaan ??
sebab terlalu byk ibu bapa melarang ,
kes kes zina , hamil luar nikah , rogol , perkosa ,
suka sama suka , semakin menjadi jadi .
bila dh jadi , anak pulak dikatakan gatai , galak dan disumpah seranah .
jadi , kenapa ibu bapa wajib mpersoalkan wang ?
senangkan Islam tu x penah sulitkan umantnay .

pastu ada jugak , y kata , 
umo 20 ni muda sgt utk kawen .
tapi kita kena egt jugak .
time ni la nafsu dok galak .
jgn jdi kan isu umo , duit n bljr utk nikah .
20+ muda utk kawen , x matang ?
jadi masalah ?
cerai ?
ibu bapa sendiri y dh kawen puluh tahun pon ,
ada jugak masalah kan ??
ada y bercerai jugak kan ??
bab bljr plak .
apa y nk m'ganggu hal bljr ,
nikah gantung .
aku rasa , kapel kapel ni y bt study lingkup .
ya la , 
konon dok memikir , psngn nk dikebas org ,
psngn sakit x blh melawat la ,
psngn dok jauh jauh ,
nk jumpa la , nk dating la .
bila dh kawen , dh tahu bnda hak kita .
so nk pening pening fikir lagi napa kan .
cuba fikir , bertapa nikmatnya kawen msa bljr .
tapi , bila dh bergelar suami isteri , 
kena la sedar tggjawab masing masing .
ibu bapa pon nasihat n bantu mn y patut .
jgn jadi batu api y pisah kan plak .
bila kita x rasa situasi demikian , 
jd kita x tahu keadaan asalnya .
simple !


haa , lagi satu , kawen ni mmg la bukan jalan memuaskan nafsu ,
tapi egt , tercipta manusia tu juga bersama sama dgn nafsu .
jd , setinggi mana pon iman di dada ,
xkan dapat lari dari zina .
zina mata , zina hati , dan minta dijauhkan zina kemaluan .
kiri , kanan , depan , belakang penuh dgn bnda y tarik ke arah zina .
jadi , 
wahai ibu dan bapa kami , 
tidakkah sepatutnya pernikahan kami dpercepatkan 
agar mata , hati dan kemaluan kami terjaga 
dari zina dan fitnah ??
sanggupkah kamu lihat kami dibakar api neraka di akhirat kelak ??


dari mula suami jabat tgn dgn wali 
dh ada pahala ,
suami isteri pelok palaha ,
cium pahala ,
tenung pahala ,
marah sebab tegur pahala ,
kenyit kenyit mata pahala ,
iman solat berpuluh kali ganda pahala ,
pendek kata, semua y buat , dapat pahala .
Allahurabbi , indahnya kawen .

jadi meh la kita fikir balik ,
nk idop tanggung dosa ka ,
nk idup penuh pahala ?

klau dah ada niat , 
teruskan niat ,
teruskan niat dgn hal positif .
xyah negatif n doa y x baik sebelum apa apa .
tu y jd mslh .
betui x ka ?

owk , ni semua pendapat aku , 
apa y aku fikir .
klau ada salah silap , mohon maaf ya .

assalammualaikum !


aku terima nikahnya  ..
:P



No comments:

Post a Comment