✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Wednesday, 29 May 2013

miskin dan mewah ilmu :)





bila saya bersuara .
tak bermakna saya rasa diri saya bagus dan cerdik sampai kelangit .
saya saja betul segala benda .
saya mengajar anda semua itu dan ini .
rasa bangga hal saya itu dan ini .
salah , saya bersuara hal dan alah yg saya rasa saya perlu bersuara .
saya bersuara untuk menegur dan nasihat .
bukan menunjuk alim bukan riak dan takbur .
sebab saya sedar ,
ilmu saya hanya dihujung jari kaki .
tambah pula nk riak alim dan berilmu tinggi , tidak sama sekali .
sesuai jugak dengan fenomena negara kita .
' bebas bersuara '
jadi
bukankah saya ada hak utk bersuara dan menyuarakan pendapat saya ??
salahkah saya ??
salah kah bila saya berkata kata dan menidakkan perkara alah yg sepatutnya ??
saya tidak menghasut , saya x buat kekecohan apatah lagi rusuhan dan ancaman .
dan .
bila saya diam .
bukanlah bermakna saya jatuh terperosok atas lantai bumi dgn kebodohan dan kejahilan yang keji .
hanya mengangguk dan mengiakan tanpa peduli apa yg jadi .
bukan kah sifat manusia tu ' ingin mengetahui ' dan ' mengkaji ' .
saya cume terdorong dgn keinginan ini .
begitu juga anda kan ??
kita selalu menilai dari apa kita nampak ,
tapi x pernah nak berusaha untuk mendekati dan memahami
apa sebenarnya yg berlaku dan atas alasan apa perlakuan tersebut terjadi .


ramai yg cakap .
" saya x sempurna tapi saya usaha utk sempurna dan puaskan aty semua "
x perlu kita belajar nak jadi sempurna utk manusia .
berusaha menjadi sempurna and so on .
belajar ja jadi hamba Illahi yg kaya peribadi utk layak menjadi kekasih hakiki .
dan
berusaha jaga ALLAH , ALLAH sentiasa jaga kita balik .
berhenti berusaha jadi sempurna utk manusia lain .
sebab .
jadilah sesempurna mana pon .
manusia tetap dgn perangai dan sifat x penah berpuas hati dlm semua perkara .
this my opinion .
repeat .
MY OPINION .
alasan saya dgn bg contoh mudah
dan dah mmg jd lumrah setiap ary .
contohnya :
facebook dan twitter 
tgk la , bila kita dah fikir sematang mana dan secerdik mana pon
utk bt status  , tetap ada yang tak puas aty , kondem sana sini .
bila tulis status x matang , ikut hati n so on , tambah tambah la
kena hentam .
bila tulis hal agama , kena kondem jugak .
katanya , ilmu pon baru hujung kuku ,
nk mengajar orang yg dah khatam ilmu tinggi dan punya degree dan phD.
nk berlagak pandai tak sedar diri .
nak publisiti , kononnya diri yang terbaik atas bumi .
nampak sifat manusia ni ??
dah mmg dari azali dijadikan sifat begini .
so ,
bt pa nk belajar sempurnakan diri .
sebab sifat dengki dan x puas hati , xkan penah mati . 

saya pernah dgr ceramah dr seorang alim .
katanya pada zaman Rasullullah .
ada sahabat pada zaman tu ,
dia berkata
" aku lebih tua pada engkau anak muda , ilmu aku lebih mewah ,
segala ilmu telah ku khatam , hidup juga berjaya ,
 engkau baru berilmu hujung kuku , baru senafas di atas bumi ,
mengemis pula di jalanan , sudah pandai nk riak dan mengajar aku "
lantas terdengar oleh seorang ilmuwan tersohor
balasnya :
" ilmu dihujung kuku tidak bermakna tidak boleh menegur dan mengajar org yg lebih tinggi ,
kerana ilmu mewah yg dimiliki bukan lah sempurna dari mula sampai habis ,
ilmu dhujung kuku mungkin sudah  paham n mengenali sesuatu perkara yg tidak ilmu mewah perolehi ,
darjat miskin dan mewah ilmu bukanlah alasan untuk dihina dan dicerca ,
yang mengemis tidak semuanya hina
dan yang mewah dan berjaya
tidak semuanya mulia "

maaf andai ada salah saya mengenai cerita ni .
saya hanya tulis semampu dan seingat saya saja .

takpa andai dicerca manusia ,
tapi jangan dimurka ALLAH .
takpa andai dibenci manusia ,
tapi disayangi dan dikasihi ALLAH .
jangan sedih dengan manusia ,
kerana gembira menjadi kekasih ALLAH itu indah .










ni ja entri kali ni .
selamat beramal .
dan menjadi kekasih Illahi .
assalammualaikum . 

No comments:

Post a Comment