✿السلام عليكم✿
✿ just an expressive person who loves to write ✿
✿ sometimes , i write to encourage and give hope, to others ✿

Monday, 23 April 2012

dunia atau akhirat ??



assalamualaikum wbt , semoga hidup ampa n sy dalam rahmat Allah swt . entri kali ni , sy , nk stori mori hal dunia n akhirat yg semakin jauh pegangannya dr sy n ampa . bukan niat sy nk judge ampa ikut suka aty sy . tapi mcm tu la dri segi pandangn yg dpt kita lihat dlm perilaku n cara pemikiran kita hari hari , rite ??

zaman moden ni , ramai yg tlh lupa tggjawab masingmasing sbg manusia terutama remaja . kita ni terlalu lalai dgn tempat persinggahan ni sampai lupa tugas kita kat dunia ni sbg pengembara yg hidup hatinya utk mencari mati yg sempurna malah ada segelintir telah lupa kepada pencipta depa sendiri Allah swt .

waktu .
manusia sentiasa menjaga / lebih tepat lagi menepati waktu depa sesama manusia . kes ni dpt dibuktikan dgn lihat pgai depa yg akn cepat gelabah bila xdpt menepati janji waktu dgn org kat sekeliling depa sebab takut dipanggil sbg org yg xtaw tepati janji . sebaliknya janji waktu dgn Allah swt , ckit pon susah nk jaga . x pecaya ?? betui aih . bukti dia , ampa x jaga solat , x percepatkan laksana solat bila msuk waktu . contoh mcm ni :
 "dlm hati , 'emm,awai ag , lambat ag nk abeh waktu , nk msuk maghrib satg la , aku smyg asar ' " .
betui ann ?? so , lepas ni , kita samasama tepati janji waktu dgn Allah swt lebih ag pda manusia nah . jgn takut  , depa nk bebai or kata apapa kat kita , bila smp lambat , wat dunno ja k . sebab PANDANGAN ALLAH ITU LEBIH PENTING .

patuh perintah .
manusia suka patuh perintah manusia . xpcaya ?? bnda ni selalu jd kat couple . bukti dia :
"syg , i tingin nk tgok u kuar dgn i pgai blous n freehair , bole x ?"
"bole , nt kita kuar ag skali , sy freehair n pkai blous k . "
ada ann yg wat cmni ?? hm . 
malahan , ada yg serah ag byk pada ni . 
syg , perintah Allah lebih indah dr perintah ngek tu la . asal perintah Allah xmaw ikut . kenapa nk ikut perintah dia . dia kah yg menentukan idup hg , hah ?? xkan . Allah swt yg tentu kan ?? ish . sy bkn nk wat baik . sy juga pernah wat silap . masih belum terlambat utk berubah . bertaubatlah syg . kembali kepada perintah Allah , dan abaikan perintah dia yg merosakkan ampa k . 

"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya."(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi).

menghormati pendapat / keputusan .
manusia lebih menghormati pendapat org sekeliling sebab takut org yg bg pendpat tu kecewa / malu / kecil hati . tapi ada kita hormat keputusan Allah swt . seringkali , kita xdpt apa yg kita nk , kita selalu akn rasa kecewa / sedih . then , mula la fikir yg diri tu bernasib malang . betui ann ?? sedangkan , Allah swt ada sejuta alasan atas suma yg jadi dlm hidup kita . Allah swt lebih berkecil hati pada kita bila kita memperkecilkan kebesarannya .

"Allah S.W.T tidak memberikan apa yang kita inginkan dalam hidup, tetapi Allah S.W.T memberikan apa yang kita perlukan dalam hidup."

sabar .
manusia sentiasa bersabar dgn kerenah manusia lain hanya utk menjaga silaturrahim . tapi kita tak sdikit pon sabar dgn Allah swt . kita cepat putus asa bila rasa penantian utk sesuatu itu terlalu lama utk kita kecapi . egtlah lah , ada hikmah disebalik semuanya .

hubungan
kita juga sering menjaga hubungan kita dgn manusia lain . sebaliknya , hubungn dgn Allah selalu kita abaikan .
sedarkah kita hubungn dgn Allah swt itu lebih penting , dr hubungn dgn manusia ??
sebabnya , manusia akn meninggalkan manusia yg lain . tetapi Allah swt tidak akn pernah sesekali meninggalkan hambaNya  wlau sebesar mn pon dosa yg kita lakukan . 

jadi , dimanakah kedudukan kita ??
MANUSIA + MANUSIA ??
MANUSIA + ALLAH SWT ??
 renungkan lah .
^_____^-




assalammualaikum wbt .
^_^

No comments:

Post a Comment